پیش بینی پراکنش جغرافیایی گونه Juniperus excelsa M.Bieb. با استفاده از داده های اقلیمی در شرایط حاضر و آینده در استان سمنان

چکیده:
اقلیم تعیین کننده نوع خاک، پوشش گیاهی و جانوری هر منطقه است و در مقیاس وسیع موجب تنوع در زیست بوم ها و ترکیب گونه ای می شود. در مطالعه حاضر، پراکنش گونه Juniperus excelsa در شرایط حال حاضر و آینده تحت اثر تغییر اقلیم (سال های 2050 و 2070) تحت دو سناریوی RCP2.6 و RCP8.5 با سری داده مدل گردش عمومی HadGEM2_ES با استفاده از مدل توزیع گونه ای MaxEnt و 22 متغیر اقلیمی و توپوگرافی، در 160 سایت نمونه برداری استان سمنان، بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که پس از متغیر ارتفاع از سطح دریا، بارش سردترین فصل سال و درجه حرارت متوسط سالانه، مهم ترین متغیرهای اثرگذار بر پراکنش گونه است. همچنین نتایج نشان داد که با ادامه روند کنونی گرمایش جهانی، سطح رویشگاه گونه نسبت به شرایط حاضر تحت سناریوی خوش بینانه RCP2.6 تا سال 2070، در طبقه رویشگاه متوسط 4/82 درصد افزایش، در طبقات رویشگاه خوب و بسیار خوب به ترتیب، 3/31 و 3/67 درصد کاهش خواهد یافت و تحت سناریوی بدبینانه RCP8.5 در طبقات رویشگاه متوسط، خوب و بسیار خوب به ترتیب 5/76، 98 و 100 درصد با کاهش سطح مواجه خواهد شد. نتایج نشان داد که مدل هایی مانند MaxEnt با دقت قابل قبولی، کارایی لازم را برآورد پراکنش گونه دارند و متخصصان می توانند از آنها برای ارائه راهکارهای حفاظتی استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
233 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738028 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!