تاثیر فناوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی دانشگاه پیام نور لرستان

چکیده:
روش های آموزش مبتنی بر فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، از روش های فعال آموزشی هستند که در پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تاثیر دارند. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر این آموزش ها انجام شد که به روش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و گروه آزمودنی و گواه انجام شد. جامعه ی آماری 110 تن دانشجویان رشته کشاورزی گرایش اقتصاد کشاورزی دانشگاه های پیام نور لرستان بود که در نیم سال اول سال تحصیلی 94- 1393 درس روش های تحقیق در اقتصاد کشاورزی را داشتند. شمار نمونه با استفاده از فرمول کوکران 60 تن تعیین شد و با روش نمونه گیری تصادفی ساده برای تحقیق انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمودنی و یک گروه گواه) گمارش شدند که در هر کدام از گروه های آزمودنی و گواه 20 دانشجو گنجانده شد. همه ی گروه ها آزمون مدرس ساخته ی پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه ی خودکارآمدی شرر و همکاران(1982) را به عنوان پیش آزمون، پس آزمون و پی-گیری تکمیل کردند. گروه های آزمودنی به طور جداگانه 10 نشست 80 دقیقه ای با فنآوری آموزشی و راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، درس روش های تحقیق در اقتصاد کشاورزی را آموزش دیدند، درس روش های تحقیق در کشاورزی به صورت تصادفی از بین درسهای همگانی نظری که به صورت نیمه حضوری در دانشگاه پیام نور برگزار می شود برای مطالعه انتخاب شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 19 پردازش شدند. یافته ها نشان دادند که بین میانگین رتبه ی نمره های پس آزمون و پی گیری گروه های آزمودنی و گواه در هر دو متغیر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی تفاوت معناداری وجود داشت. هر دو روش آموزشی توانستند افزون بر ارتقای پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانشجویان، توانایی دانشجویان را در انجام پژوهش به صورت عملی بیشتر کرده و کلاس های این درس را از حالت سنتی معمول خارج کرده و یادگیری نظری درس روش تحقیق، دانشجویان را با مرحله های عملی آشنا کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1738069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!