مقایسه تاثیر کاربرد کود هیومیک و کود متعارف معدنی در تغییر سطوح نیترات در سیب‬ زمینی: مطالعه موردی زمین‬ های زراعی شهرستان اردبیل

چکیده:
زمینه و هدف
این تحقیق با هدف ارزیابی کاربرد دو نوع کود ارگانیک هیومیک و کود شیمیایی جهت مقایسه تاثیر آنها در مقادیر غلظت نیترات سیب زمینی کشت شده در چهار منطقه اصلی زراعی حومه شهرستان اردبیل به لحاظ کشت سیبزمینی انجام پذیرفت.
روش کار
در هر یک از چهار روستای حومه اردبیل به نام های آراللوی بزرگ، آراللوی کوچک، پیراقوم و جبهدار، یک هکتار سیب زمینی کشت شد. نیم هکتار آن با استفاده از کودهای شیمیایی متداول و نیم هکتار دیگر با کود طبیعی هیومیک تغذیه گردید. از هر قطعه نیم هکتاری نمونه های تصادفی از سیب زمینی برداشت شد و به آزمایشگاه انتقال یافت. فرایند آماده سازی و سنجش نمونه ها جهت اندازه گیری نیترات بترتیب با استفاده از روش جونز و دستگاه اسکپتروفتومتری در طول موج 410 نانومتر انجام گردید.
یافته ها
مقایسه مجموع میانگین نیترات غده های سیب زمینی در زمین های زراعی مورد مطالعه نشان داد که در مزارعی که از کود هیومیک استفاده شد (با میانگین کلی نیترات در حدود mg/kg 5/88)، مقدار نیترات غده های سیبزمینی نسبت به مزارعی که از کودهای شیمیایی استفاده کرده اند (با میانگین mg/kg 6/122)، mg/kg 34 کاهش یافت.
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان داد که کاربرد کودهای ارگانیک همچون هیومیک در مقایسه با کودهای شیمیایی در کاهش مقادیر سطوح نیترات در غده های سیب زمینی موثر است. بنابراین استفاده از این کودها در صنعت کشاورزی جهت کاهش اثرات انسانی می تواند در برنامه دراز مدت سازمان جهاد کشاورزی قرار گیرد
زبان:
فارسی
صفحات:
416 تا 424
لینک کوتاه:
magiran.com/p1739057 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!