ورود زنان عالم و سخنور به دربار حکومتهای ترک و مغول (مهستی گنجوی، بی بی منجمه، فاطمه خراسانی)

چکیده:
یکی از عرصه های پیوند زنان با سیاست و حکومت در تاریخ ایران، رابطه زنان عالم و سخنور با سلاطین و دربارها بوده است. در طول تاریخ، دربارها و سلاطین، حامیان اصلی سخنوران و دانشمندان بوده اند و اغلب زنانی هم که در این عرصه ها فعال بودند، می توانستند راهی برای ارتباط با دستگاه سیاسی بیابند. این پیوند سیاست با علم و ادب در عصر حکومت های ترک و مغول در ایران، در بانوانی همچون مهستی گنجوی، بیبی منجمه، فاطمه خراسانی بسیار شاخص است. مهستی گنجوی از زنان شاعره عصر سلجوقی است که به خاطر استعداد سرشارش، توانست به دربار راه یابد. بیبیمنجمه یکی از چهره های درخشان عصر خوارزمشاهی است که به واسطه مهارتش در علم نجوم و پیشبینی های قابل قبولی که از طریق این علم، به ویژه در جنگها انجام داد، بسیار مورد احترام بوده است. فاطمه خراسانی، بانوی ایرانی تباری بود که توانست طی دوران سلطنت توراکینا خاتون، همسر اوگتای قاآن به دربار امپراطوری مغول وارد و صاحب نفوذ شود تا جاییکه وی، تمامی تلاش خود را به کار گرفت تا با یاری رساندن به ایرانیان، از قدرت مغولان و مسیحیان تحت حمایت آنان در دستگاه حکومتی بکاهد.
بر این اساس در پژوهش حاضر، ضمن اینکه به معرفی مهستی گنجوی، بیبی منجمه و فاطمه خراسانی پرداخته شده است، تلاش شده تا با استفاده از منابع تاریخی موجود، همچنین نحوه راهیابی این بانوان به دربار و گاه نیز ارتباطشان با عرصه حکومت و سیاست مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1740114 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!