تحلیل دیدگاه کشاورزان نسبت به اجرای شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی با استفاده از مدل SWOT (مطالعه موردی واحد B2 گاوشان شهرستان کامیاران)

چکیده:
شبکه های آبیاری و زهکشی معمولا با مشکلات عدیده ای در مراحل مختلف طراحی، اجرا و بهره برداری مواجه می باشند که نه تنها باعث کاهش کارایی و حتی تخریب سازه های آن گردیده، بلکه بازسازی آن ها را نیز مشکل و غیر اقتصادی می نماید. این موضوع از دغدغه های اصلی برنامه ریزان امور آب کشور بوده و تاکنون اقدامات مختلفی در مدیریت بهینه شبکه های آبیاری صورت گرفته است، اما اغلب این اقدامات به دلیل فقدان جامع نگری از موفقیت چشمگیری برخوردار نبوده اند. هدف اصلی این پژوهش ارزیابی عملکرد شبکه های آبیاری و زهکشی واحد عمرانی B2 گاوشان در شهرستان کامیاران از دیدگاه اعضای تعاونی های آب بران بود. اطلاعات اولیه برای تنظیم پرسشنامه با تکنیک ارزیابی مشارکتی روستایی (PRA ) جمع آوری و بر اساس مدل SWOT تحلیل گردید که 12 نقطه قوت، 10 نقطه ضعف، 8 فرصت و 10 تهدید رتبه بندی و بر اساس آن 24 راهبرد ارائه شد. یافته ها نشان داد که عوامل درونی (نقاط قوت و ضعف) نسبت به عوامل بیرونی (تهدیدها و فرصت ها) از امتیاز وزنی بیشتری برخوردارند، به طوری که نقاط قوت با میانگین امتیاز وزنی 97/3 بیشترین و فرصت ها با میانگین امتیاز وزنی 36/3 کمترین امتیاز وزنی را به خود اختصاص داده اند. همچنین، امتیاز وزنی نقاط قوت بیشتر از نقاط ضعف است که نشان دهنده تاثیر مثبت معیارهای مرتبط با آن بر پروژه است .اما امتیاز وزنی تهدیدات بیشتر از فرصت هاست که نشان دهنده تاثیر منفی معیارهای مرتبط با آن بر پروژه است. بر اساس یافته ها راهبرد تنوع بخشی (ST) بهترین روش در بهینه سازی و توسعه متعادل عملکرد شبکه آبیاری شناخته شد و می بایست در اولویت قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p1741969 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!