بررسی غلظت مس، آهن و روی سرم خون اسب و قاطر در ارومیه

چکیده:
زمینه مقدماتی: تعیین مقادیر ریزمغذی ها در خون روند رشد، تولید و تولیدمثل را در دام ها نشان می دهد. در صورت مشاهده کمبود با اصلاح آن ها می توان از بروز بیماری جلوگیری کرد.
هدف
تعیین مقادیر مس، آهن و روی سرم تک سمی های ارومیه بر مبنای گونه، جنس، سن و تعیین ارتباط بین آن ها.
روش کار
مقدار 10 میلی لیتر خون از 100 راس نریان (43 راس) و مادیان (57 راس) اسب (78 راس) و قاطر (22 راس) از سنین 1 تا 21 سال از ورید وداج تهیه شد. مقادیر سرمی ریزمغذی ها به روش جذب اتمی ارزیابی شدند.
نتایج
میانگین غلظت سرمی مس، آهن و روی در تک سمی ها به ترتیب 5/14، 2/40 و 48/7 میکروگرم در دسی لیتر بود. غلظت ریزمغذی ها در قاطرها بیشتر از اسب ها بود اما معنی دار نبودند. میانگین غلظت ریزمغذی ها در نریان بیشتر از مادیان بود اما فقط آهن معنی دار بود (مادیان ها کمتر از نریان)، مس و روی متفاوت نبودند. بالاترین و پایین ترین غلظت سرمی مس به ترتیب در سنین 16 و 11 سالگی، آهن در 18 و 14 سالگی و روی در 16 و 14 سالگی بود. غلظت سرمی مس و آهن در سنین مختلف نزدیک به معنی دار (057/0P<) بود ولی روی متفاوت نبود. بالاترین و پایین ترین غلظت سرمی ریزمغذی ها به ترتیب در گروه سنی 21-13 و 6-1 سال بود که تفاوت معنی دار نبود. ارتباط مس/آهن (41/0=r)، مس/روی (92/0=r) و آهن/روی (47/0=r) مثبت و معنی دار بود که بالاترین ضریب همبستگی در مس/روی بود.
نتیجه گیری نهایی: غلظت ریزمغذی ها در تک سمی ها در دامنه طبیعی بود. گونه، جنس و سن در میزان آنها موثر نیست مگر آهن که در مادیان کمتر از نریان بود و سنین 11 تا 14 سال در کمبود ریزمغذی ها احتمالا تعیین کننده باشد. لذا تک سمی های ارومیه از نظر ریزمغذی ها کمبودی نداشته اما آهن در مادیان با سن 14 سالگی بایستی مورد توجه باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p1743806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!