چالش های محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری ایران: نگاهی منتقدانه مبتنی بر تکنیک دلفی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
هرچند تربیت پرستاران در مقطع دکتری پیامدهای مثبت زیادی برای حرفه پرستاری و نظام مراقبت سلامت به دنبال داشته است، اما با توجه به پویا بودن نیازها در نظام سلامت و توسعه آموزش پرستاری؛ کوریکولوم دکتری پرستاری با چالش هایی روبه رو می باشد. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی چالش های محتوایی و اجرایی فراروی کوریکولوم دکتری پرستاری از دید اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری پرستاری صورت گرفت.
مواد و روش کار
مطالعه حاضر از نوع تکنیک دلفی کلاسیک تعدیل شده بود که در 3 دور و به صورت تمام شماری روی کلیه دانشجویان دکتری پرستاری (29 نفر) و اعضای هیئت علمی دارای مدرک دکتری پرستاری (17 نفر) دانشگاه علوم پزشکی تبریز از مهر 1395 تا خرداد 1396 انجام شد. در مرحله اول و دوم، برای استخراج گویه های پرسشنامه بدون ساختار اولیه و شناسایی تم های اصلی، از تحلیل محتوی کیفی با رویکرد مرسوم استفاده گردید. مرحله سوم، آغاز به کارگیری روش های کمی بود که در این مرحله داده ها با استفاده از آمار توصیفی در نسخه 24 نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل واقع شدند.
یافته ها
نتایج در 4 حوزه آموزشی، پژوهشی، بالینی و مدیریتی اجرایی طبقه بندی گردید. اکثر اعضای هیئت علمی و دانشجویان دکتری بیان داشتند که کوریکولوم دکتری پرستاری نسبت به نیازهای جامعه، نظام سلامت، حرفه پرستاری و حتی خود اساتید/فراگیران پاسخگو نمی باشد. دور شدن و غفلت از ماهیت اصلی مراقبت بالینی رشته پرستاری و پرداختن به مسائل نسبتا حاشیه ای، دیگر چالش جدی وارد بر کوریکولوم دکتری پرستاری می باشد.
بحث و نتیجه گیری
کوریکولوم دکتری پرستاری در ایران نیازمند بازنگری و اصلاح مجدد بر اساس نیازهای روز جامعه می باشد. لازمه تحقق این هدف، آسیب شناسی اساسی دوره، بررسی خلاها و نیازهای موجود در نظام سلامت، توجه به مسائل و مشکلات بالینی و مراقبتی سیستم بهداشتی درمانی کشور، ارزیابی کمی و کیفی سطوح مختلف آموزش پرستاری و در جایگاه بالاتر، مقطع دکتری پرستاری به عنوان سکان دار وجهه حرفه ای پرستاری، می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
424 تا 439
لینک کوتاه:
magiran.com/p1747935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!