بررسی شیوع یبوست و عوامل مرتبط با آن در زنان یائسه شهرستان رودان در سال 1394

چکیده:
مقدمه
تغییرات فیزیولوژیک جسمی و روانی مربوط به یائسگی، تمام سیستم های بدن زن از جمله دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار می دهدکه در واقعیکی از اختلالات گوارشی که در موارد شدید باعث کاهش کیفیت زندگی می شود یبوست می باشد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین یبوست و عوامل مرتبط با آن در زنان یائسه شهرستان رودان انجام شد.
روش کار
این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1394 بر روی 450 زن یائسه 65-46 ساله که به مراکز بهداشتی درمانی منتخب شهرستان رودان مراجعه کرده بودند، انجام شد. تشخیص یبوست با استفاده از پرسشنامه استاندارد بر اساس معیارهای رم III به صورت مصاحبه انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های تی تست، کای اسکوئر و رگرسیون لوجستیک انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بر اساس معیارهای رم III، 168 نفر (3/37%) از زنان یائسه یبوست داشتند. بین بروز یبوست و عواملی نظیر سطح تحصیلات، وضعیت اشتغال، وضعیت تاهل، وضعیت اقتصادی، تعداد بارداری، تعداد زایمان طبیعی، سابقه جراحی کف لگن، فعالیت ورزشی روزانه، وعده های مصرف میوه و سبزی، وعده های مصرف شیر و لبنیات و ساعات خواب در شبانه روز ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (05/0>p).
نتیجه گیری
شیوع یبوست در جمعیت زنان یائسه بالا است، با توجه به افزایش جمعیت زنان یائسه و از آنجایی که یبوست می تواند کیفیت زندگی افراد را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد، پیشنهاد می شود در برنامه های مراقبت میانسالان و سالمندان به اختلالات روده ای به ویژه یبوست توجه بیشتری صورت بگیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1748572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!