مقایسه کارایی بلوک دو طرفه عصب اینفرا اوربیتال با استفاده از مارکائین و پتیدین موضعی با مارکائین موضعی و پتیدین داخل وریدی

چکیده:
مقدمه
شکاف لب، یکی از شایع ترین ناهنجاری های مادرزادی در جهان می باشد. به تازگی، افزایش قابل توجهی در استفاده از روش های موضعی دیده می شود. در این زمینه، اپیوئیدها شایع ترین ادجوانت ها می باشند، اما ایمنی و کارایی آن ها به طور گسترده در کودکان کاندیدای ترمیم شکاف لب مطالعه نشده است. بنابراین مطالعه ی حاضر با هدف بررسی و مقایسه ی تاثیر پتیدین وریدی با پتیدین موضعی در بلوک دو طرفه ی عصب اینفرا اربیتال در جراحی ترمیم شکاف لب انجام شد.
روش ها
در این مطالعه ی آینده نگر، تصادفی و دو سو کور، 40 کودک کاندیدای ترمیم شکاف لب به دو گروه اختصاص یافتند. در هر دو گروه، مارکائین به صورت تزریق اینفرا اوربیتال تجویز شد، اما پتیدین، در یکی از گروه ها به صورت موضعی و در گروه دیگر به صورت تزریق داخل وریدی تجویز گردید. داده های هر دو گروه بررسی و طی آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS مقایسه شد.
یافته ها
میانگین امتیاز درد در گروه پتیدین موضعی 87/1 ± 15/5 و در گروه پتیدین وریدی، 10/2 ± 85/5 بود (21/0 = P). تفاوت معنی داری در نیاز به مسکن بعد از عمل بین گروه های مورد مطالعه وجود نداشت (05/0 < P). عوارض جدی در دو گروه دیده نشد.
نتیجه گیری
تفاوت معنی داری در افزودن پتیدین به مارکائین و تزریق داخل وریدی پتیدین از نظر امتیاز درد پس از عمل، طول مدت بستری و نیاز به مسکن بعد از عمل وجود نداشت. اگر چه عوارض جدی یافت نشد، اما تزریق داخل وریدی پتیدین برای ترمیم شکاف لب در کودکان پیشنهاد نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1107 تا 1112
لینک کوتاه:
magiran.com/p1754953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!