آسیب های اسکلتی- عضلانی شایع مرتبط با فعالیت های جسمانی دوره آموزشی خدمت سربازی و راهکاری ارگونومیک جهت پیشگیری از آنها: مطالعه مروری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شایع ترین نوع آسیب های اتفاق افتاده طی دوره های آموزش نظامی، آسیب های فیزیکی و اغلب از نوع آسیب های اسکلتی- عضلانی می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین آسیب های اسکلتی- عضلانی شایع مرتبط با فعالیت های جسمانی دوره آموزشی خدمت سربازی و همچنین ارائه راهکاری ارگونومیک جهت پیشگیری از آنها می باشد.
روش ها
در مطالعه مروری حاضر، نخست مقالات مربوط به پژوهش های انجام شده قبلی در خصوص آسیب های اسکلتی- عضلانی شایع مرتبط با فعالیت های جسمانی دوره آموزشی خدمت سربازی، از 5 پایگاه اطلاعاتی ملی و بین المللی شامل: Google Scholar؛ Pubmed؛ Scopus؛ Magiran و پایگاه جهاد دانشگاهی بدون محدوده زمانی چاپ از گذشته تاکنون استخراج گردیدند، سپس مطالب جمع آوری شده در دو حیطه : 1. همه گیری شناسی آسیب های فیزیکی دوره ی آموزشی خدمت سربازی و 2. ارائه راه حل ارگونومیکی پیشگیری کننده از این آسیب ها، خلاصه سازی گردیده و مورد بحث قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج بررسی های صورت گرفته در این زمینه نشان می دهد که آسیب های اسکلتی- عضلانی شایع ترین نوع آسیب های فیزیکی ناشی از تمرینات نظامی، طی دوره آموزشی خدمت سربازی می باشند. با توجه به عدم وجود بستری نرم و ضربه گیر در پوتین های نظامی و همچنین ماهیت و نوع این آموزش ها، که رژه رفتن و دویدن عمده ی آنها را تشکیل می دهد، بیشتر آسیب ها در اندام تحتانی رخ می دهد. از آنجایی که طی مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی انجام گرفته مختلف، سودمندی کاربرد کفی های داخل کفش ضربه گیر در پیشگیری از آسیب های ناشی از بیش کاری در اندام تحتانی در سربازان، ورزشکاران و افرادی که ماهیت کارشان ایستادن زیاد و پیمودن مسافت های طولانی می باشد، به اثبات رسیده است؛ بنابراین استفاده از این کفی های داخل کفش می تواند به عنوان یکی از راهکارهای ارگونومیکی ارزان و در عین حال بهینه مطرح باشد.
نتیجه گیری
مسلما مدنظر قرار دادن استفاده از کفی های داخل کفش از سوی ارگان ها و سازمان های سیاست گزار و فراهم آوردن آن در کنار سایر ملزومات و تجهیزاتی که در ابتدای خدمت سربازی در اختیار سربازان قرار می گیرد؛ ضمن اینکه نیل به هدف والایی همچون صیانت از سلامتی نیروی انسانی، که مهمترین سرمایه و ثروت ملی به شمار می رود، را میسر می نماید؛ منافع بسیاری را نیز از جنبه اقتصادی و بهره وری، برای ارگان و سازمان های مذبور به همراه دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
317 تا 325
لینک کوتاه:
magiran.com/p1758326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!