حل مسایل معکوس الاستودینامیک دوبعدی با استفاده از روش ترکیبی المان محدود- تفاضل محدود و الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات

چکیده:
هدف مقاله حاضر توسعه روش ترکیبی اجزای محدود- تفاضل محدود به منظور حل مسائل معکوس به صورت کمی می-باشد که در آن، محیط مسئله در نواحی دور از ناهمگنی با استفاده از روش تفاضل محدود مدل می گردد و فضای مسئله در حوالی ناهمگنی با استفاده از روش المان محدود مدلسازی می شود و به این ترتیب به طور همزمان از قابلیت های انعطاف پذیری روش المان محدود و سرعت بالای آنالیز روش تفاضل محدود بهره گرفته می شود.
در این مقاله، از روش فوق به همراه الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات برای اولین بار در حل مسائل معکوس الاستواستاتیک و الاستودینامیک استفاده شده است. الگوریتم بهینه سازی در نرم افزار MATLAB کد نویسی شده است و با نرم افزار OpenSees ارتباط داده شده اند، به گونه ای در هر گام زمانی، مسئله ابتدا در نرم افزار OpenSees به صورت اجزای محدود حل می گردد و سپس نتایج برای گام زمانی بعدی بر اساس الگوریتم روش المان محدود-تفاضل محدود در برنامه تهیه شده در نرم افزار MATLAB تعیین می گردد و سپس در قسمت الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات کد تهیه شده، مقادیر متغیر تا حداقل شدن تابع هزینه به پیش می رود. به منظور ارزیابی کارایی روش مورد استفاده، چندین مثال با هدف شناسایی موقعیت و ابعاد ناهمگنی موجود در محیط و همچنین مشخصات مکانیکی مصالح با استفاده از بارگذاری استاتیکی و دینامیکی مورد بررسی قرار گرفت که نتایج بدست آمده حاکی از حل مسائل با دقت قابل قبول می باشد، به گونه ای که در تعیین موقعیت و هندسه کمتر از 10 درصد و در تعیین مشخصات مکانیکی بدون خطا مشاهده گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 275
لینک کوتاه:
magiran.com/p1763295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!