بررسی میزان مصرف رنگ های خوراکی مجاز و غیرمجاز در مواد غذایی عرضه شده در شهرستان نظرآباد در سال 1395

چکیده:
زمینه و هدف
امروزه فناوری پردازش مواد غذایی برای افزایش ماندگاری یا بهتر نمودن ظاهر، ترکیب، بافت، طعم، رنگ، بو و ارزش غذا رو به سوی استفاده از افزودنی های مواد غذایی آورده است. افزایش فراوان استفاده از رنگ های مصنوعی و مواد افزودنی علاوه تحریک اشتها و خوش طعمی غذا و بهبود شکل ظاهری آن و پنهان کردن نواقص ماده غذایی، ممکن است منجر به اثرات جانبی خطرناک احتمالی در مصرف کنندگان گردد. لذا هدف این مطالعه، بررسی کیفیت و فراوانی رنگ های مصنوعی مصرفی و غیرمجاز در مواد غذایی عرضه شده در شهرستان نظرآباد می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، شیرینی های خشک، جوجه کباب خام و سس جوجه کباب در قنادی ها، رستوران ها و اغذیه فروشی ها شهرستان نظرآباد ازنظر مقدار رنگ مصنوعی موردمطالعه گرفت. تعداد 25 نمونه از واحدهای موجود به صورت تصادفی بر اساس بیشترین احتمال وقوع نمونه گیری شد و به آزمایشگاه مواد غذایی انتقال یافت پس از استخراج رنگ احتمالی، مقدار رنگ موجود در نمونه ها با روش کروماتوگرافی مورد شناسایی قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده 88 درصد نمونه ها حاوی رنگ های مصنوعی غیرمجاز و 12درصد نمونه ها حاوی رنگ های مصنوعی مجاز بودند. از این میزان 58/92 درصد از نمونه های شیرینی های خشک و81/81 درصد از نمونه های جوجه کباب خام و سس جوجه کباب از رنگ های مصنوعی غیرمجاز استفاده کرده بودند. و 14/7 درصد از نمونه های شیرینی های خشک و 18/18 درصد از نمونه های جوجه کباب خام و سس جوجه کباب از رنگ های مصنوعی مجاز استفاده کردند.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که فراوانی استفاده از رنگ های مصرفی مصنوعی، می تواند ناشی از ضعف دانش بهداشتی و ایمنی فروشندگان مواد غذایی، قیمت پایین این رنگ های و دسترسی آسان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p1764654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!