تصویرپردازی صحنه های بهشت در کلام امام علی(ع) براساس دیدگاه سید قطب (موردکاوی کتاب تمام نهج البلاغه)
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تصویر، در بلاغت قدیم وجود ندارد بلکه اصطلاحی جدید است که در پرتو بلاغت جدید به وجود آمده است. در بلاغت قدیم، عناصر صور خیال مانند تشبیه، استعاره، مجاز و کنایه، ابزارهای آفرینش تصویر بوده اند؛ حال آن که تصویرپردازی از نگاه بلاغت جدید افزون بر صور خیال، از طریق انسجام موجود در واژه ها، عبارات، موسیقی، حرکات، رنگ ها، تقابل، گفتگو و... نیز صورت می گیرد. سید قطب برای نخستین بار در کتاب «تصویرپردازی هنری در قرآن» شیوه بیانی برخی از آیات را بر اساس عناصر تصویرپردازی هنری مورد بررسی قرار داده است. از آن جا که تصویرپردازی یکی از ویژگی های اساسی خطبه های نهج البلاغه است، مقاله حاضر با هدف تطبیق یکی از نظریات بلاغت جدید در یکی از ارزشمندترین متون اسلامی و در قالب روش توصیفی- تحلیلی، عناصر تصویرپردازی هنری صحنه های بهشت را در خطبه های 7، 8، 16 و 17 و وصیت های 1 و 2 در کتاب تمام نهج البلاغه استخراج و تحلیل کرده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که تخییل حسی، تجسیم، هماهنگی هنری، گفتگو، رنگ، حرکت، توصیف و موسیقی از عناصر پرکاربرد در صحنه های مورد مطالعه است.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
19 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1765896
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!