مروری برتئوری های مزیت رقابتی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
بارنی(Jay Barney ) تئوری های مزیت رقابتی را به سه دسته تقسیم می کند: تئوری سازمان صنعتی (Industrial Organization ) I/O ، تئوری چمبرلین(Chamberlinian ) (منبع پایه)RBV Resource Base View ) و تئوری شومپترین(J.A Schumpeterian ) (چابرت، J.M Chabert)که عبارتند از:(راسخی،1387،ص 8)
تئوری سازمان صنعتی I/O (Industrial Organization )
تئوری سازمان صنعتی که میسون(Mason ) و بین(Bain ) آن را طرح کرده اند، دیدگاه خارج مداری است که در آن ساختار صنعت حائز اهمیت است.ویژگی های ساختاری صنعت عبارتنداز وجود و ارتفاع موانع برای ورود، تعداد بنگاه ها و اندازه نسبی آن ها، وجود و درجه تمایز محصول در صنعت. تاکید اولیه این تئوری بر تجزیه و تحلیل بیرونی رقابت متمرکز است. نظریه پرداز معروف این گروه پورتر است که از دیدگاه وی واحد اصلی در تجزیه و تحلیل ، صنعت می باشد. ولی نظریه مزیت رقابتی به شکل منظم و منسجم از آغاز دهه1960 در دانشگاه ها هاروارد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای تبیین مزیت رقابتی، بر اثر محیط بیرونی بر استراتژی بنگاه تمرکز گردید. بر اساس این دیدگاه ، بنگاه ها در صنعت یکسان، داده های یکسانی را دریافت می کنند و در نتیجه باید استراتژی های یکسانی را بپذیرند و در نهایت نتایج یکسانی را مشاهده کنند. در این وضعیت امکان کسب مزیت رقابتی وجود ندارد و تفاوت عملکرد بنگاه ها احتمالا تنها در کوتاه مدت امکان پذیر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1769635 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!