بررسی فراوانی ژن های بتالاکتامازی AmpC در جدایه های Escherichia Coli مولد عفونت ادراری جدا شده از بیماران بستری در بخش داخلی بیمارستان های شهر یزد در سال 1394

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بتالاکتام ها، امروزه از رایج ترین آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های باکتریایی به شمار می آیند. از طرف دیگر، تولید آنزیم های بتالاکتاماز از جمله انواع AmpC، یکی از دلایل بروز مقاومت Escherichia coli نسبت به بتالاکتام ها می باشد. هدف از انجام این مطالعه، بررسی فراوانی ژن های تولید کننده ی بتالاکتامازهای نوع AmpC در جدایه های Escherichia coli مولد عفونت ادراری در بخش داخلی بیمارستان های شهر یزد بود.
روش ها
در این مطالعه ی توصیفی- مقطعی، تعداد 75 جدایه ی Escherichia coli از نمونه ی ادرار بیماران دارای عفونت ادراری بستری در بخش داخلی بیمارستان های شهر یزد جمع آوری گردید. پس از کشت نمونه و تعیین هویت جدایه ها با استفاده از آزمایش های بیوشیمیایی و مولکولی، سنجش حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه ها با روش انتشار دیسک Kirby-Bauer طبق استاندارد Clinical and Laboratory Standards Institute 2016 (CLSI 2016) انجام شد. فراوانی ژن های AmpC توسط آزمون Polymerase chain reaction (PCR) با استفاده از پرایمرهای اختصاصی انجام و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در این مطالعه، بیشترین و کمترین مقاومت آنتی بیوتیکی به ترتیب نسبت به آموکسی سیلین و ایمی پنم مشاهده شد. از 75 جدایه ی مورد بررسی، تعداد 19 جدایه (3/25 درصد) تولید کننده ی ژن های AmpC بودند و 13 جدایه (4/17 درصد) دارای ژن blaCITM و 2 جدایه (7/2 درصد) دارای ژن blaDHAM بودند. ژن blaFOXM در هیچ یک از جدایه ها یافت نشد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان از وجود ژن های AmpC در نمونه های مولد بتالاکتاماز دارد که این امر، تهدیدی جدی در مصرف سفالوسپورین های نسل سوم به شمار می آید. به منظور جلوگیری از شیوع این مقاومت ها، باید مطالعات مبتنی بر روش های مولکولی جهت شناسایی رایج بتالاکتاماز هایی مانند AmpC انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1444 تا 1451
لینک کوتاه:
magiran.com/p1773444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!