تاثیر به کارگیری شیوه آموزش استاد محور و آموزش توسط همتا در ارتقای برخی مهارت های بالینی دانشجویان مامایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
یکی از روش های جدید در آموزش، تدریس توسط همتایان است که در تدریس دروس مختلف به کار گرفته شده است، اما اثربخشی آن در آموزش مامایی به خصوص در مهارت های بالینی کم تر مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه به بررسی تاثیر آموزش توسط همتا بر یادگیری برخی مهارت های بالینی در دانشجویان مامایی پرداخت.
روش ها
در این پژوهش تجربی دو گروهی، 52 نفر از دانشجویان مامایی ترم 3 دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز واجد شرایط، به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آموزش توسط مربی و همتا تقسیم شدند. مهارتهای بالینی مورد آموزش شامل معاینه واژینال، مانور لئوپولد و بخیه زدن بود. ابزار گردآوری داده ها چک لیست مهارت بود که با مصاحبه و مشاهده قبل و بعد از آموزش تکمیل گردید. چک لیست براساس کتاب مرجع اصول و فنون تایلور و سایر کتب معتبر مامایی تهیه گردید و پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی، آزمون تی مستقل و من ویتنی یو استفاده شد.
نتایج
میانگین نمره مهارت معاینه واژینال(12/0=p)، انجام مانور لئوپولد (36/0=p) و بخیه زدن (081/0=p) قبل از آموزش بین گروه ها تفاوت معنادار نداشت. بعد از آموزش میانگین نمره مهارت معاینه واژینال (73/0=p)، میانگین نمره مهارت انجام مانور لئوپولد (49/0=p) و همچنین میانگین رتبه مهارت بخیه زدن (94/0=p) بین گروه ها تفاوت معنادار نداشت.
نتیجه گیری
نتایج این پژهش نشان دادکه نمره مهارت های عملی دانشجویانی که از روش آموزش توسط همتا استفاده کرده بودند، مشابه گروه آموزش توسط استاد بود که نشان می دهد این شیوه می تواند مانند آموزش توسط مدرسین موثر باشد، بنابراین پیشنهاد می شود در آموزش دانشجویان مامایی در مرکز مهارت های بالینی از دانشجویان ترم بالاتر به عنوان همتا در یادگیری مهارت های بالینی استفاده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
335 تا 343
لینک کوتاه:
magiran.com/p1773540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!