اثربخشی آموزش شناختی- مذهبی، مبتنی بر آیات قرآن بر اضطراب و ناامیدی بازنشستگان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
ازجمله اهداف روانشناسی در عصر حاضر، مقابله با اضطراب و ناامیدی و بررسی نقش معنویات در بهبود امید به زندگی و کاهش اضطراب است؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش شناختی- مذهبی مبتنی بر آیات قرآن بر اضطراب و ناامیدی بازنشستگان ارتش در شهرستان تربت جام انجام شد.
مواد و روش ها
روش این پژوهش نیمه آزمایشی با استفاده از پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 102 نفر از بازنشستگان ارتشی شهر تربت جام بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابتدا خرده مقیاس های اضطراب و ناامیدی از پرشسنامه بحران هویت (Identity Crisis Questionnaire: ICQ) توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید. سپس تعداد 40 نفر به عنوان حجم نمونه که بالاترین نمرات را در خرده مقیاس های اضطراب و ناامیدی کسب کرده بودند، انتخاب و به روش تصادفی ساده به دو گروه 20 نفری (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. سپس برای گروه آزمایش، 10 جلسه 90 دقیقه ای آموزش شناختی- مذهبی مبتنی بر آیات قرآن برگزار گردید و پس از اتمام جلسات آموزشی، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. گفتنی است تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار 20 SPSS و آزمون تحلیل کوواریانس صورت گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که فرضیه پژوهش مورد تایید قرار گرفته و آموزش شناختی- مذهبی مبتنی بر آیات قرآن بر اضطراب و ناامیدی بازنشستگان تاثیرگذار بوده است.
استنتاج: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش، آموزش شناختی- مذهبی مبتنی بر آیات قرآن (آیات مربوط به هدف و معنایابی زندگی) در بازنشستگان گروه آزمایش، برای افزایش امیدواری و کاهش اضطراب نقش مثبتی داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!