اثربخشی آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان بر افزایش سلامت روان پسران نوجوان بزهکار شهر کرمان

چکیده:
مقدمه
نوجوانان بزهکار از برخی آشفتگی های روانی رنج می برند و شناخت و مدیریت هیجانات می تواند باعث کاهش آشفتگی های روانی در این افراد شود. این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان بر افزایش سلامت روان پسران نوجوان بزهکار انجام شد.
روش ها
پژوهش از نوع نیمه تجربی و به صورت پیش مداخله- پس مداخله با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل 90 نفر از نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت شهر کرمان در سال 94 بود که به روش سرشماری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. اعضای گروه آزمایش تحت آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان قرار گرفتند. از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. داده ها از طریق آزمون t برای گروه های وابسته و مستقل و نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
نتا یج: نتایج نشان داد که بین میانگین پیش مداخله و پس مداخله گروه مداخله در علائم جسمانی، اضطراب، افسردگی و اختلال در عملکرد اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت؛ اما بین میانگین پیش آزمون و پس آزمون در گروه کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین بین گروه کنترل و مداخله، پس از مداخله آموزشی در علائم فوق تفاوت معناداری مشاهده شد.
بحث و نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد که آموزش گروهی تنظیم شناختی هیجان در افزایش سلامت روان پسران نوجوان بزهکار شهر کرمان موثر بود؛ بنابراین می توان آموزش تنظیم شناختی هیجان را به عنوان یک روش موثر در بهبود سلامت روان و به عنوان یک مداخله ثمربخش پیشنهاد داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 258
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!