بررسی اثر حشره کشی عصاره دانه زیتون تلخ و پوست لیموترش روی شته مومی کلم (Brevicoryne brassicae L.) و شته سبز گندم (Schizaphis graminum Rondani)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شته مومی کلم (Brevicoryne brassicae) و شته سبز گندم (Schizaphis graminum) به ترتیب از آفات مهم کلزا و گندم می باشند که بصورت قابل توجهی زراعت این محصولات را از طریق تغذیه بصورت مستقیم و انتقال عوامل بیماریزای ویروسی بصورت غیر مستقیم کاهش می دهند. پیدایش مقاومت به سموم شیمیایی و اثرات حاد و مزمن ناشی از کاربرد آن ها باعث استفاده از ترکیبات ثانویه گیاهی بصورت عصاره و اسانس به منظور کنترل آفات شده است. از جمله این ترکیب ها می توان به عصاره میوه زیتون تلخ و پوست لیموترش اشاره کرد. در این تحقیق اثر دو عصاره اتانولی مذکور در سه غلظت متفاوت (10، 50 و 80 میکروگرم بر میلی لیتر) روی درصد تلفات شته مومی کلم و شته سبز گندم مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد کاربرد عصاره اتانولی میوه زیتون تلخ در غلظت 80 میکروگرم بر میلی لیتر پس از 36 ساعت باعث 100 درصد مرگ و میر روی شته ها می شود که در مقایسه با عصاره پوست لیموترش به طور معنی داری بیشتر بود. همچنین در این مطالعه، مقدار فنل کل در عصاره میوه زیتون تلخ (74/2 میلی گرم بر گرم وزن تر) نسبت به عصاره پوست لیموترش (79/1 میلی گرم بر گرم وزن تر) بیشتر بوده است که می تواند با اثر کشندگی بالاتر زیتون تلخ روی این شته ها در ارتباط باشد. نتایج این تحقیق می تواند در کنترل شته های مذکور برای تولید محصولات سالم و ارگانیک مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
496 تا 504
لینک کوتاه:
magiran.com/p1781464 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!