تاثیر اجرای دستورالعمل نحوه تکمیل پرونده بیماران توسط پزشکان بر میزان نواقص پرونده های پزشکی در بیمارستان ضیائیان تهران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
ثبت کامل و به موقع پرونده پزشکی بیماران، نقش مهمی در بهبود فعالیت های درمانی، آموزشی، پژوهشی و قانونی دارد. پرونده ناقص، انعکاس دهنده مراقبت و درمان ناقص است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر اجرای دستورالعمل نحوه تکمیل پرونده بیماران توسط پزشکان بر میزان نواقص پرونده های پزشکی بیمارستان ضیائیان تهران صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی- کاربردی بود که به صورت گذشته نگر در سال 1395 انجام شد. جامعه پژوهش را 2413 پرونده پزشکی در ماه های مرداد و آذر تشکیل داد. نمونه ها شامل 324 پرونده ناقص مرداد ماه (قبل از مداخله) و 288 پرونده ناقص آذر ماه (بعد از مداخله) بود. جهت جمع آوری اطلاعات، از چک لیست ممیزی اوراق پرونده استفاده گردید. در نهایت، داده ها با استفاده از آزمون Wilcoxon مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
میانگین نواقص پرونده های پزشکی قبل و بعد از مداخله به ترتیب 4/12 و 9/9 درصد به دست آمد. تاثیر معنی دار مداخله آموزشی در کاهش نواقص پرونده در فرم پذیرش و خلاصه ترخیص (012/0 = P)، درخواست مشاوره (048/0 = P)، گزارش عمل جراحی (001/0 > P)، خلاصه پرونده (001/0 = P) و بیهوشی (012/0 = P) مشاهده گردید، اما مداخله تاثیر معنی داری را در کل مستندسازی پرونده ها نشان نداد (238/0 = P).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه حاضر، به نظر می رسد کاهش نواقص پرونده پزشکی در بیمارستان مورد بررسی معنی دار نبود که این امر می تواند بر روند درمان بیماران، کیفیت انتقال اطلاعات و استفاده در مراجع قانونی تاثیر بگذارد. نتایج پژوهش می تواند برای مسوولان و مدیران بیمارستان در راستای برنامه ریزی بهینه مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
194 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784444 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!