ارزیابی روش شیب آمونیوم سولفات گذرنده از غشا در سامانه لیپیدی برای بهبود ظرفیت به دام اندازی داروهای آمفی پاتیک با خاصیت بازی ضعیف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
لیپوزوم ها امکان بارگیری داروهای لیپوفیل در دو لایه فسفولیپیدی و هیدروفیل در فضا های مایع میانی را فراهم می کنند. در تحقیق حاضر، ارزیابی و بررسی خصوصیات نانوحامل های لیپوزومی حاوی دوکسوروبیسین به دو روش فعال و غیرفعال از لحاظ میزان بارگذاری و رهایش دارو صورت گرفته است.
مواد و روش ها
برای سنتز نانولیپوزوم نسبت مشخصی از دی پالمیتول گلیسریو فسفوریل گلیسرول، کلسترول و پلی اتیلن گلیکول با یکدیگر ترکیب شدند سپس داروی دوکسوروبیسین به آن به دو روش غیر فعال و فعال در نانولیپوزوم بارگذاری شد. میانگین قطر نانوذرات محاسبه و میزان بارگذاری و رهایش دارو با روش دیالیز بررسی شد.
یافته ها
میانگین اندازه نانوذرات ساخته شده در روش آب پوشانی لایه نازک چربیnm 6/138و در روش گرادیان pH nm9/105به دست آمده است. راندمان بارگذاری داروی دوکسوروبیسین نانولیپوزومه به ترتیب 65/15 و 89 به دست آمد. رهایش دارو طی 48 ساعت از دارو به ترتیب حدود 78 درصد و 24 درصد به ترتیب در روش آب پوشانی لایه نازک چربی و روش گرادیانی در محیط فسفات بافر سالین با 4/7 pH= می باشد.
بحث: این مطالعه نشان داد با ایجاد ترکیب های حساس به pH در ساختار نانوذره می تواند رهایش دارو را کنترل کرد که نوعی هدفمندی غیراختصاصی می باشد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان می دهد که اثر دوکسوروبیسین لیپوزومه به روش فعال بیش تر از روش غیرفعال است. هم چنین فرمولاسیون تهیه شده حساس به pH است.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 60
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786023 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!