تاثیر هنردرمانی بر کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی سالمندان مقیم آسایشگاه های شهر کرمان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مشارکت سالمندان در فعالیت های گروهی یکی از عناصر کلیدی در ارتقاء کیفیت زندگی، سلامت عمومی و کاهش معلولیت های دوران سالمندی است. لذا این پژوهش با هدف بررسی تاثیر هنردرمانی(تهیه کاردستی و بازی با لوگو) بر روی کیفیت زندگی و مشارکت اجتماعی سالمندان مقیم آسایشگاه انجام شد.
روش
تحقیق از نوع نیمه آزمایشی(پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) و جامعه آماری پژوهش را سالمندان مقیم درآسایشگاه های شهر کرمان در سال 1395 تشکیل می دادند. 60 نفر سالمند بر اساس ملاک های ورود، انتخاب و در دو گروه آزمایش(30n=) و کنترل(30n=) به عنوان نمونه تحقیق، تخصیص تصادفی شدند. گروه آزمایش فعالیت های هنری، تهیه کاردستی و بازی با لوگو را به مدت یک ماه، یازده جلسه(جمعا 20 ساعت)دریافت کردند. بعد از اتمام فعالیت های هنری سالمندان هر دو گروه به پرسشنامه های کیفیت زندگی لیپاد(با پایایی 84/0) و مشارکت اجتماعی مرادی و همکاران(با پایایی 87/0) پاسخ دادند. نتایج با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس و برنامه آماری اس پی اس نسخه 21، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین کیفیت زندگی سالمندان و ابعاد آن(افسردگی و اضطراب و رضایت از زندگی)، قبل و بعد از هنردرمانی(تهیه کاردستی و بازی با لوگو) وجود دارد(000/0P=) اما تفاوت معناداری بین نمرات مشارکت اجتماعی سالمندان، قبل و بعد از فعالیت های هنری مشاهده نشد(067/0 P=).
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که هنردرمانی تاثیر مثبت معناداری بر روی کیفیت زندگی سالمندان دارد. از اینرو مسئولین در مراکز نگهداری سالمندان می توانند این گونه فعالیت های هنری را به عنوان رویکرد درمانی جایگزین یا روش مکمل در کنار درمان های موجود، برای کاهش مشکلات سلامت روان سالمندان در نظر بگیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1789629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!