تاثیر یک دوره تمرین تقویت عضلانی همراه با بیوفیدبک الکترومیوگرافی بر اصلاح راستای کشکک و کاهش درد زانو در زنان مبتلا به سندرم درد کشککی رانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیوفیدبک الکترومیوگرافی به عنوان ابزاری نسبتا جدید در کمک به رفع اختلالات عملکرد عضلانی مطرح شده است. هدف این پژوهش بررسی اثر یک دوره تمرین تقویت عضلانی همراه با بیوفیدبک الکترومیوگرافی بر اصلاح راستای کشکک و کاهش درد زانو در زنان مبتلا به سندرم درد کشککی- رانی بود.
روش بررسی
این مطالعه از نوع کار آزمایی بالینی بود، تعداد 22 آزمودنی زن مبتلا به سندرم درد کشککی- رانی به صورت تصادفی به دو گروه 11 نفره تقسیم شدند. گروه اول تحت یک دوره برنامه تمرین تقویت عضلانی همراه با بیوفیدبک الکترومیوگرافی و گروه دوم نیز تحت یک دوره برنامه تمرینی بدون بیوفیدبک الکترومیوگرافی قرار گرفتند. میزان درد زانو با استفاده از پرسشنامه VAS ارزیابی شد. زوایای سالکوس، کانگرونس و تیلت استخوان کشکک از طریق رادیوگرافی و زاویه Q از طریق ارزیابی کلینیکی اندازه گیری شدند. سپس به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی مستقل و زوجی در نرم افزار SPSS استفاده شد.
یافته ها
نتایج بعد از درمان نشان دهنده کاهش معنی دار میزان درد زانو، زوایای Q و کانگرونس در هر دو گروه بود (0/05>P). در صورتی که زاویه تیلت فقط در گروه تمرین تقویت عضلانی همراه بیوفیدبک الکترومیوگرافی کاهش معنی داری را نشان داد (0/05>P). در مقایسه بین گروهی، کاهش میزان درد و زاویه Q در گروه تمرینی همراه با بیوفیدبک الکترومیوگرافی به طور معنی داری بیشتر از گروه تمرین تقویت عضلانی بدون بیوفیدبک الکترومیوگرافی بود.
نتیجه گیری
تمرین تقویت عضلانی همراه با بیوفیدبک الکترومیوگرافی اثر بهتری در کاهش میزان درد و اصلاح هم ترازی راستای زانو دارد. به نظر می رسد ارائه بیوفیدبک الکترومیوگرافی از طریق ایجاد انگیزه بیشتر برای اجرای دقیق تمرینات نسبت به روش تمرین تقویت عضلانی بدون بیوفیدبک الکترومیوگرافی ترجیح داده می شود و می توان آن را به عنوان یک وسیله کمکی برای استفاده در توانبخشی معرفی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791144 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!