اثرات محافظتی عصاره هیدروالکلی دارچین بر ضایعات کبدی ناشی از بیماری کبد چرب و مسمومیت با نیتریت سدیم در موش های صحرایی نر بالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
دارچین گیاهی است که از طریق کاهش سطح استرس اکسیداتیو باعث اصلاح شاخص های اکسیداتیو می شود. اختلال کبد چرب و استفاده از نگه دارنده های مواد غذایی نظیر نیتریت سدیم، باعث شیوع اختلالات کبدی می شوند. لذا این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره دارچین بر تغییرات بافتی ناشی از رژیم غذایی پرچرب و محتوی نیتریت سدیم در موش های صحرایی نر بالغ انجام گردید.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی از 80 سر موش صحرایی نر بالغ در گروه های کنترل (فاقد تیمار)، شاهد (تیمار با حلال دارو) و 7 دسته تجربی دریافت کننده رژیم غذایی پرچرب (10 میلی لیتر بر کیلوگرم)، عصاره دارچین (60 میلی گرم بر کیلوگرم)، نیتریت سدیم (45 میلی گرم بر کیلوگرم)، دارچین با نیتریت سدیم، دارچین باریم پرچرب، نیتریت سدیم با رژیم پرچرب و نیتریت سدیم با رژیم پرچرب و دارچین با دوزهای تعیین شده استفاده گردید. تجویزها 60 روزه و به صورت گاواژ انجام گرفت. در پایان پس از بی هوش نمودن حیوانات کبد آنها خارج و پس از تهیه مقاطع بافتی سلول های کبدی شمارش گردید ونتایج حاصل از مطالعات بافتی و شمارش سلولی توسط نرم افزار SPSS و از طریق آزمون های ANOVA و Duncan مورد آنالیز قرار گرفتند و معنی داری اختلاف داده ها در سطح 05/0>P در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج این بررسی نشان داد رژیم غذایی پرچرب و محتوی نیتریت سدیم به ترتیب باعث افزایش و کاهش معنی دار در تعداد سلول های کوپفروهپاتوسیت ها در سطح 0/01>P می شود و در ساختار بافتی کبد نیز تغییراتی نظیر پرخونی، نکروزانعقادی، تورم سلولی، تحلیل واکوئلر، ارتشاح لنفوسیتی، آپوپتوز، احتقان و پرخونی و بالونی شدن هپاتوسیت ها مشاهده شد و در گروه های دریافت کننده دارچین با رژیم پرچرب و محتوی نیتریت سدیم تغییرات ایجاد شده اصلاح گردید.
نتیجه گیری
رژیم های غذایی پرچرب و محتوی نیتریت سدیم احتمالا از طریق ایجاد استرس اکسیداتیو باعث ایجاد آسیب های بافتی در کبد می شوند. عصاره دارچین نیز احتمالا با داشتن خواص آنتی اکسیدانی قوی مانع اثرات مخرب نیتریت سدیم و رژیم غذایی پرچرب بر ساختار بافتی کبد می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1791148 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!