تاثیر مراقبت از دهان در پیشگیری از پنومونی ناشی از تهویه مکانیکی: یک مطالعه مروری روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
نقش پرستاران برای پیشگیری از پنومونی ناشی از تهویه مکانیکی امری ضروری است لذا این مقاله مروری با هدف تعیین تاثیر مراقبت از دهان در پیشگیری از پنومونی ناشی از تهویه مکانیکی در بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه انجام شد.
روش کار
از مطالعات کارآزمایی بالینی منتشر شده ازسال 2005 تا 2015 میلادی در زمینه نقش مراقبت از دهان در بروز پنومونی ناشی از ونتیلاتور استفاده شد. متن کامل مقالات از طریق جستجوی در پایگاه های قابل دسترس مانند SID، Pubmed، Iran Medex، Elsevier، Springer، Magiran،Google scholar بدست آمد. همچنین از کلید واژه های «oral care»، «oral hygiene»، mouth care«»،«oral hygiene practices»،«mouth hygiene»، «critical care»،«intubated intensive care»،«intubated mechanically ventilated»، «ventilator-associated pneumonia» و معادل فارسی در عنوان و یا چکیده جستجو شده و مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه از پروتکل spirit جهت ارزیابی مقالات استفاده شد.
یافته ها
ابتدا تعداد 1432 مقاله به دست آمد که پس از وارد کردن معیارهای ورود به مطالعه در نهایت تعداد 32 مقاله انتخاب شدند. مراقبت از دهان با محلول کلرهگزیدین و آنتی سپتیک بطور چشمگیری از پنومونی ناشی از ونتیلاتور پیشگیری می کند. مسواک زدن در کاهش پلاک های دندانی که محل تجمع میکروارگانیسم های ایجاد کننده پنومونی ناشی از ونتیلاتور می باشد تاثیر چشمگیری دارد. اجرای برنامه مداخله مبتنی بر شواهد کیفیت مراقبت از دهان را بوسیله پرستاران بهبود می بخشد و آگاهی در مورد راه های ایجاد پنومونی ناشی از ونتیلاتور می تواند باعث افزایش اهمیت دهی به مراقبت های دهانی گردد.
نتیجه گیری
مراقبت از دهان نقش مهمی در پیشگیری از پنومونی ناشی از ونتیلاتور دارد و نیاز است دانش پرستاران در مورد پنومونی ناشی از ونتیلاتور و مراقبت از دهان ارتقا داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1792410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!