اثربخشی آموزش خویشتن داری جنسی بر رضایت از زندگی و شادکامی در دانشجویان پسر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
غریزه جنسی از مهم ترین ابعاد وجودی انسان است و شخصیت فردی افراد، عمدتا تحت تاثیر همین غریزه شکل می گیرد. بر مبنای غریزه جنسی است که نسل بشر حفظ شده و افراد پیوند نسبی و خویشاوندی پیدا می کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خویشتن داری جنسی بر رضایت از زندگی و شادکامی در دانشجویان پسر انجام گرفت.
روش کار
این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون– پس آزمون با گروه کنترل در سال تحصیلی 93-92 انجام شد. جامعهآماری کلیه دانشجویان پسر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی بودند که با نمونه گیری داوطلبانه 30 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تخصیص یافتند و گروه آزمایش براساس برنامه آموزشی خویشتن داری جنسی 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش دیدند. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خویشتن داری جنسی با پایایی 93/0 و روایی 63/0، پرسشنامه رضایت از زندگی داینر با پایایی 87/0 و روایی 82/0 و پرسشنامه شادکامی آکسفورد با پایایی 90/0 استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمون های تحلیل کوواریانس و کولموگروف اسمیرنف به کار گرفته شد. از نرم افزار آماری SPSS نسخه 16 نیز برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شده است. همچنین سطح معنی داری (05/0 < P) در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان می دهد میانگین نمرات شادکامی در طول زمان به طور معنی داری تغییر کرده است (001/0 > P) و تآثیر مداخله بر رضایت از زناشویی نیز معنی دار شده است (001/0 > P). به عبارتی میانگین نمرات شادکامی و رضایت از زناشویی در گروه آزمایش پس از آموزش بالاتر از گروه کنترل بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، توصیه می شود مشاوران و روان درمانگران برای ارتقای رضایت از زندگی و شادکامی مراجعه کنندگان از آموزش خویشتن داری جنسی استفاده کنند. که آموزش خویشتن داری جنسی می تواند در افزایش میانگین نمرات رضایت از زندگی و شادکامی دانشجویان موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1792427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!