خودمیان بینی نویسنده با راوی/ هستی

چکیده:
بررسی ادبیات کودک و نوجوان برخلاف ظاهر ساده و قصه وار آن که عموما از روالی خطی برخوردار است، به دقت نظر و تاملی وسیع نیاز دارد. شاید اگر جوجه اردک زشت اثر هانس کریستین اندرسن مورد نگاه ناقدانه قرار نمی گرفت، همچون بسیاری دیگر از آثار داستانی، به اثری مرده تبدیل می شد. اگرچه از عوامل پایه ای زنده ماندن یک اثر، تنها خود آن اثر است، اما نمی توان عرصه نقد و اثرات جان بخش یا کشنده آن را نادیده گرفت.
رمان هستی اثر فرهاد حسن زاده ازجمله آثاری است که نگاه ناقدین بی شماری را برانگیخته است. پرداخت عمیق پرسوناژ، زاویه دید و لحن داستان، جذبه فوق العاده ای به ماهیت اثر بخشیده است، آن گونه که مخاطب با شروع مطالعه آن حتی لحظه ای قادر به کنارنهادن آن نیست. علی رغم وجود بحران های بی شمار، نحوه شیرین روایت، داستان را به اثری دلچسب تبدیل کرده است. هستی جزو ادبیات خلاقه ای به شمار می رود که به صورت بالنده و پیش رونده ای در سطح تالیف بر ادبیات ایستا و واپس گرا غلبه دارد. حسن زاده، رمان هستی را براساس برخی تجربیات و واقعیات اجتماعی و تمرکز بر شخصیت نوجوان اثر با چاشنی متعدد طنز و خنده نوشته است. هستی، ماهیتی دفاع مقدسی دارد. جنگ با بار معنایی سرد، خشن، تخریبی و منفی که در ذات خود دارد قاعدتا باید در ذهن و ذائقه مخاطبان کودک و نوجوان، اثری نامطلوب بگذارد، مگر آن که نویسنده و آفرینش گر، با به کارگیری چاشنی های اثربخش، شیرینی و تلخی، جنگ را خواندنی، جذاب و ماندگار کند.
متنی که در ادامه می خوانید با نگاهی نیمه تحلیلی، به بررسی داستان هستی می پردازد. امید است این نگاه، انگیزه نویسنده را در راستای خلق آثار جدیدتر دوچندان کند و شاهد آفرینش های ادبی بیشتری از این نویسنده خلاق باشیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
227
لینک کوتاه:
magiran.com/p1796730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!