چگونه سازمان مثبت گرا خلق کنیم

مترجم:
محمد فروهر
چکیده:

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که هرچه افراد هیجان‌های مثبت بیشتری را تجربه کنند، موفق‌تر خواهند بود. کارکنان مثبت تصمیمات بهتری می‌گیرند، خلاق‌تر هستند، بهره‌وری بیشتری دارند، انعطاف‌پذیرتر هستند و از مهارت‌های میان فردی بهتری برخوردارند. ازاین‌رو، سازمان‌ها می‌توانند از طریق خلق محیط‌های سازمانی مثبت‌گرا به خلق مزیت رقابتی مبادرت ورزند.
دلایل و مزایای مختلفی برای هیجان‌های مثبت وجود دارد. در این مقاله، با استناد به پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه روانشناسی مثبت‌گرا به ارایه یک چارچوب برای افزایش مثبت‌گرایی در محیط کار پرداخته ‌شده است. تجربه‌های لذت‌بخشی که افراد در طول روز به دست می‌آورند باعث افزایش شادکامی و رضایت آن‌ها می‌شود. مثبت‌گرایی هم برای سودآوری سازمان و هم برای کارکنان خوب و مفید است. برای سازمان‌ها مفید است، زیرا باعث افزایش انگیزش و عملکرد کارکنان می‌شود. کارکنان مثبت‌گرا تصمیمات بهتری می‌گیرند، خلاق‌تر هستند، بهره‌وری بیشتری دارند، انعطاف‌پذیرتر هستند و از مهارت‌های میان فردی بهتری برخوردارند. مثبت‌گرایی برای کارکنان نیز مفید است، چراکه باعث تقویت بهروزی و موفقیت فردی آن‌ها می‌شود. این قضیه به‌ نوبه خود برای سازمان‌ها نیز مفید خواهد بود، به این خاطر که کارکنان به خاطر تلاشی که سازمان‌هایشان برای بهبود بهروزی آن‌ها انجام می‌دهند قدردان آن‌ها خواهند بود، نتیجه این امر نیز افزایش تعهد وفاداری کارکنان خواهد بود. مثبت‌گرایی از نظر جسمی، ذهنی، اجتماعی و روان‌شناختی برای ما سودمند است و شواهد زیادی برای این موضوع دردست است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1802830 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!