بررسی ادراکات، عوامل قادرکننده و پرورشدهنده ی مرتبط با رفتارهای خودمراقبتی در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
دوره ی نوجوانی سخت ترین مرحله برای کنترل و مدیریت دیابت نوع یک است. مطالعه ی حاضر به منظور تعیین ادراکات، عوامل قادرکننده و پرورش دهندگان مرتبط با رفتارهای خودمراقبتی در نوجوانان مبتلا به دیابت نوع یک انجام شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی از نوع مقطعی است که در سال 1395، به صورت تصادفی، 120 نوجوان 14 الی 19 ساله ی مبتلا به دیابت نوع یک شهر تهران انتخاب و مطالعه بر روی آن ها انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ی محقق ساخته مبتنی بر مدل PEN-3 بود که از نتایج حاصل از مصاحبه و بحث گروهی استخراج شد. این پرسش نامه مشتمل بر چهار بخش متغیرهای دموگرافی، اداراکات، عوامل قادر کننده و عوامل پرورش دهنده بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.
یافته ها
بیش از 44 درصد از نمونه های مورد بررسی اظهار داشتند که به طور معمول رفتارهای خودمراقبتی را انجام می دهند. سخت و خسته کننده دانستن انجام این رفتارها، پنهان کردن بیماری، گران بودن نوارهای سنجش قند خون، کمبود آموزش های عمومی و اختصاصی، عدم توجه به معنویت و نیازهای معنوی بیماران در برنامه های درمانی، تعارض با والدین و ارتباط ضعیف با دیگر بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، از مهم ترین ادراکات، عوامل قادرکننده و پرورش دهنده بودند.
نتیجه گیری
توجه بیشتر در طراحی برنامه های آموزش عمومی در رسانه های جمعی و آموزش های دوره ای و اختصاصی، حمایت بیشتر دولت و سازمان های بیمه گر از بیماران و توجه به معنویت و نیازهای معنوی بیماران دیابت نوع یک می تواند جهت رفع موانع خودمراقبتی کمک کننده باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
435 تا 443
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!