تاثیر آموزش تئوری رفتار برنامه ریزی شده به روش ایفای نقش بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده دانش آموزان در زمینه ی مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
مصرف تنقلات صنعتی و با ارزش غذایی اندک در بین دانش آموزان، به ویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی، روز به روز در حال افزایش است. به همین دلیل این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش تئوری رفتار برنامه ریزی شده به روش ایفای نقش در ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده ی دانش آموزان در زمینه مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک اجرا شد.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر مطالعه ای نیمه تجربی و جمعیت مورد مطالعه شامل 189 دانش آموز شهرستان اراک (در ایران) بودند که از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمون (تعداد=98) و شاهد (تعداد=91) قرار گرفتند. اطلاعات از طریق پرسش نامه محقق ساخته بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده جمع آوری و سپس مداخله ی آموزشی در قالب چهار جلسه ی آموزشی با روش ایفای نقش برای گروه آزمون انجام شد و در نهایت پس از گذشت سه ماه دوباره اطلاعات از دو گروه جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
پیش از مداخله ی آموزشی، همه متغیرها به استثنای آگاهی و هنجار ذهنی در دو گروه اختلاف معنی داری نداشتند. ولی پس از انجام مداخله، دو گروه از نظر همه سازه های مورد بررسی تفاوت معنی دار آماری داشتند (001/0>p). در این مطالعه عملکرد گروه مداخله در قبل از آموزش از 72/23±93/49 به 68/17±33/63 در بعد از آموزش ارتقاء معنی داری یافت (001/0>p).
نتیجه گیری
مداخله ی آموزشی به روش ایفای نقش بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده منجر به ارتقای رفتارهای پیشگیری از مصرف تنقلات با ارزش غذایی اندک در دانش آموزان می شود. ضمن این که در اجرای این برنامه ها، کنترل، پایش و پی گیری آموزشی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
425 تا 434
لینک کوتاه:
magiran.com/p1804933 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!