بررسی رابطه بلندمدت بین توسعه اقتصادی و سوانح جاده ای در کشور

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
سوانح جاده ای و تلفات ناشی از آن یکی از چالش های جوامع بشری است که هزینه های اقتصادی زیادی را بر اقتصاد برخی کشورها تحمیل نموده است. هدف این مقاله بررسی رابطه بلندمدت بین توسعه اقتصادی و سوانح جاده ای کشور طی سال های 94-1369 می باشد.
روش بررسی
برای مدل سازی تعیین رابطه بلندمدت بین توسعه اقتصادی و سوانح جاده ای کشور از الگوی خود رگرسیون برداری و نرم افزارهای میکروفیت و ای ویوز استفاده شده است. جهت بررسی پایایی و هم انباشتگی متغیرها، مرتبه جمعی بودن متغیرهای الگو تعیین گردیده و سپس تعداد وقفه های بهینه مدل، مشخص می شوند. در گام بعدی تعداد بردارهای هم انباشتگی الگو، تعیین شده و سپس الگوی مطلوب مشخص می گردد. جهت بررسی میزان توضیح دهندگی تغییرات متغیر تعداد سوانح جاده ای بر توسعه اقتصادی کشور، روش تجزیه واریانس خطای پیش بینی استفاده شده است.
یافته ها
مثبت بودن ضریب لگاریتم تولید ناخالص داخلی سرانه (10/29) در برآورد مدل حاکی از این است که رشد اقتصادی (افزایش درآمد سرانه) با میزان تصادفات بیشتری در بخش جاده همراه بوده است و نیز با توجه به ضریب منفی متغیر مجذور لگاریتم تولید ناخالص داخلی سرانه، حکایت از آن دارد که در مراحل بعدی رشد اقتصادی میزان تصادفات جاده ای کاهش می یابد. همچنین نتایج نشان می دهد که بین متغیر ضریب جینی که نشان دهنده نابرابری توزیع درآمد در کشور می باشد و تصادفات جاده ای یک رابطه ی مثبت (66/0) و معنا دارا وجود دارد. با توجه به ضریب مثبت طول جاده های کشور (53/0)، می توان دریافت که این متغیر با میزان تلفات جاده ای رابطه ی مثبت دارد. همچنین از نتایج برآورد مدل چنین استنباط می شود که بین جمعیت (POP) و میزان تصادفات جاده ای رابطه ی مستقیم (21/4) برقرار است و بیانگر این است که همراه با رشد جمعیت شمار تصادفات جاده ای افزایش پیداکرده است.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از یافته های پژوهش حاکی از آن است که فرضیه کوزنتس برای ایران تایید می گردد. این بدان معناست که در مراحل اولیه رشد اقتصادی، نرخ سوانح جاده ای افزایش پیدا می کند و درنهایت به سبب پیشرفت های تکنیکی، افزایش میزان سرمایه گذاری در بخش های مرتبط و آموزش های مناسب، این نرخ در سطوح بالای درآمد سرانه کاهش پیدا می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
193 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p1809483 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!