ارزیابی مقاومت کرم برگ خوار چغندر (Lep.، Noctuidae) ((Hübner Spodoptera exigua به حشره کش های تیودیکارب، کلروپیریفوس و دیازینون

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
کرم برگ خوار چغندرقند یکی از مهم ترین آفات چغندرقند در ایران است ولی به عنوان آفت پلی فاژ مطرح بوده و در صورت نبود میزبان اصلی از سایر محصولات تغذیه می کند. علاوه بر کاهش مستقیم محصول، افزایش هزینه های تولید با کاربرد مکرر حشره کش ها، خسارت اقتصادی قابل توجهی را ایجاد می سازد. در این مطالعه حساسیت دو جمعیت لارو سن 3 کرم برگ خوار از دو منطقه جویبار و قراخیل مازندران نسبت به حشره کش های دیازینون، کلروپیریفوس و تیودیکارب با استفاده از روش ارزیابی های آنزیمی بررسی گردید. نتایج نشان داد میزان فعالیت استراز نسبت به تیودیکارب در جمعیت اول و دوم به ترتیب 196/0 و 302/0 و نسبت به کلرپیریفوس در جمعیت اول و دوم به ترتیب 174/0 و 314/0 و نسبت به دیازینون در جمعیت اول و دوم به ترتیب 099/0 و 285/0 μM /min/mg protein بودند. بر اساس فعالیت انزیمی نژاد کرم برگ خوار چغندر در جویبار حساسیت بیشتری نسبت به نژاد فعال در قراخیل را دارا می باشد. فعالیت آنزیمی در دزهای مختلف سموم نشان داد که اختلاف معنی داری بین دزهای مختلف سموم در دو جمعیت وجود دارد و با افزایش دز، در میزان فعالیت استراز در جمعیت جویبار کاهش و در جمعیت قراخیل افزایش می یابد. این نشان از آن دارد که جمعیت کرم برگ خوار چغندر در منطقه قراخیل به سموم فوق مقاومت بیشتر نشان داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1810889 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!