تبین الگوی مناسب حسابرسی مسئولیت اجتماعی (اخلاق اجتماعی) شرکت ها از دیدگاه حقوق بشر و ارزش های اجتماعی با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی اکتشافی و مدل سازی معادلات ساختاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه مسئولیت اجتماعی شرکت با اضافه شدن مباحثی چون محیط زیست، مباحث حقوق بشر، استانداردهای کار و مبارزه با فساد دامنه بسیار وسیع تری نسبت به گذشته پیدا کرده است. تئوری های مطرح در مورد مسئولیت اجتماعی شرکت ها را تئوری مشروعیت، تئوری گروه ذینفعان و تئوری اقتصاد سیاسی می توان بیان کرد.هدف اصلی این پژوهش پاسخ به سوال اصلی آن یعنی تبین الگوی مناسب حسابرسی مسئولیت اجتماعی (اخلاق اجتماعی) شرکت ها از دیدگاه حقوق بشر و ارزش های اجتماعی می باشد. این تحقیق از لحاظ ماهیت و روش در دسته تحقیقات توصیفی- پیمایشی و بر مبنای هدف از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان حسابرسان رسمی موسسات حسابرسی شهر تهران و همچنین مدیران سازمان حسابرسی می باشد، تعداد 76 پرسشنامه با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس جمع آوری شده است که مربوط به دوره زمانی 1395 تا 1396 است. از جداول فراوانی و شکلها و نرم افزار SPSS برای بررسی مولفه های جمعیت شناختی و تکنیک های تحلیل عاملی اکتشافی، معادلات ساختاری و آزمون فریدمن برای بررسی سوالات پژوهش استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که ابعاد حسابرسی مسئولیت اجتماعی ازدیدگاه حقوق بشروارزش های اجتماعی عبارتند از پایگاه اجتماعی، استفاده از رسانه های جمعی، حضور در عرصه عمومی، نگرش به حقوق شهروندی، مسئولیت پذیری و پاسخ گویی، کمک به مشارکت مدنی، اطلاع رسانی و شفافیت، کمیت و کیفیت خدمات و تعهد ماموریت اجتماعی معنادار و مثبت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1812197 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!