ارزیابی جامع ویژگی های روان سنجی نسخه ایرانی پرسش نامه کیفیت زندگی مرتبط با ناباروری (FERTIQOL): یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ارزیابی بالینی کیفیت زندگی جهت سنجش مشکلات باروری باید به عنوان یک اولویت در مشاوره پزشکی در ویزیت های اولیه و متناوب بیماران نابارور مدنظر قرار گیرد. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی جامع ویژگی های روان سنجی نسخه ایرانی پرسش نامه کیفیت زندگی مرتبط با ناباروری (FERTIQOL) می باشد چرا که استفاده از این ابزار به علت شیوع بالای ناباروری در ایران و اهمیت ارزیابی کیفیت زندگی در این بیماران می تواند مدنظر قرار گیرد.

هدف

ارزیابی جامع ویژگی های روان سنجی نسخه ایرانی پرسش نامه کیفیت زندگی مرتبط با ناباروری (FERTIQOL) می باشد.

موارد و روش ها

مطالعه حاضر از نوع مقطعی جهت ارزیابی ویژگی های سایکومتری پرسشنامه مذکور بر روی 300 زن مراجعه کننده به کلینیک ناباروری هرمزگان، ایران انجام گردید. پس از روایی linquistic، مصاحبه نیمه ساختار یافته جهت ارزیابی روایی صوری انجام گردید. متعاقبا آنالیز عاملی اکتشاف جهت ارزیابی ساختار سازه انجام گردید. روایی همگرایی توسط ارزیابی هم بستگی بین محتوای مشابه پرسشنامه SF12، پرسشنامه افسردگی و اضطراب HADS و FERTIQOL ارزیابی گردید. هم چنین آنالیز پایایی با استفاده از هم بستگی درونی آزمون گردید.

نتایج

پایایی نسخه ایرانی FERTIQOL در تمام حیطه ها رضایت بخش بود. شش عامل (روان، ذهن/بدن، روابط، اجتماعی، محیطی و تحمل پذیری) از نتایج آنالیز عاملی اکتشافی استخراج گردید. روایی افتراقی نشان داد که پرسش نامه مذکور می تواند بین زنانی که از نظر تعداد فرزندان و مدت نازایی متفاوت بودند افتراق قایل شود. همچنین نتایج روایی همگرایی دال بر هم بستگی مطلوب بین حیطه های مشابه این پرسش نامه با ابعادSF12 و HADS بود.

نتیجه گیری

نسخه ایرانی FERTIQOL ابزاری دارای روایی و پایایی مناسب جهت ارزیابی مشکلات ناباروری و اثرات درمان بر کیفیت زندگی بیماارن نابارور مراجعه کننده به کلینیک های ناباروری می باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
191 تا 198
لینک کوتاه:
magiran.com/p1813091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!