سخن سردبیر

نوع مقاله:
یادداشت تحریریه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نشریه ی علمی پژوهشی «پژوهش نامه ی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان» وارد چهارمین سال می‏شود که به عرصه ی نشریات دانشگاهی کشور پا نهاده است. آنچه ما را به راه اندازی نشریه برانگیخت، اراده و میل درونی ما برای گسترش و یاری پژوهش هایی بود که سهمی هر چند اندک در پیشرفت دانش آموزشکاوی فارسی به عنوان زبان دوم و خارجی در حوزه های یاددهی و یادگیری زبان فارسی داشتند. علم آموزشکاوی زبان فارسی دانشی میان رشته ای است که از دستاوردهای سایر علوم بهره می گیرد تا به عنوان یک علم مستقل آنها را برای رسیدن به اهداف خویش به کار گیرد. با این دیدگاه، پژوهش هایی که صراحتا با رویکردی میان رشته ای یا تطبیقی به مسائل دانش آموزشکاوی زبان فارسی می پردازند، از اولویت برخوردارند. بنابراین، پژوهش هایی که سهمی در توسعه ی روابط بین دانش آموزشکاوی زبان فارسی و سایر دانش ها از جمله آموزش و پروش، جامعه‏شناسی، روان شناسی و زبان‏شناسی، مدیریت و... دارند، ما را به دستیابی به هدف اولیه ی راه اندازی نشریه نزدیک می نماید.
پژوهش نامه ی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان به عنوان اصلی ترین منبع ارجاع در حوزه ی پژوهش های زبان فارسی به رسمیت شناخته می شود. این مسئله ما را تشویق و نیز وادار می کند تا هرچه بیشتر در مورد محتوای مقالات و تناسب آنها با فلسفه ی وجودی نشریه، همان گونه که در بالا اشاره شد، سختگیری نماییم و بر کیفیت علمی مقالات منتشر شده بیافزاییم. بنابراین، ضمن احترام به همه ی پژوهشگران و همکاران گرامی و اذعان به ارزشمند بودن مقالات ارسالی آنان، نشریه در پذیرش مقالات به صرف این که در حوزه ی زبان فارسی می باشد، محدویت دارد. حتی در حوزه ی دانش آموزشکاوی نیز ممکن است با وجود پژوهش هایی که به مسائل اساسی و مهم پرداخته اند، مقاله هایی که به مسائل جزئی تر و کم اهمیت تر این دانش پرداخته اند، در اولویت چاپ قرار نگیرند.
شایسته است یادآوری گردد که روند ارزیابی به گونه ای طراحی شده است که به صورتی شفاف، دقیق و سریع به ارزشیابی مقالاتی بپردازد که در پیشرفت و بومی کردن دانش در حوزه های یاددهی و یادگیری دانش آموزشکاوی زبان فارسی نقش دارند و مدرسان، پژوهشگران و مولفان زبان فارسی به عنوان زبان دوم و خارجی می توانند از آنها بهره گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1814274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!