تغییرات غنا و تراکم فون ماکروبنتوزهای منطقه پلور رودخانه هراز تحت تاثیر پساب خروجی کارگاه پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تاثیر کارگاه پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان بر روی غنای گونه ای و تعداد ماکروبنتیک ها (Macro-benthic) در منطقه پلور رودخانه هراز بررسی شد. شناخت و بررسی منابع آب های سطحی به ویژه رودخانه ها و نهرها که در واقع جزء منابع استراتژیک محسوب می شوند، به منظور اعمال مدیریت بهینه، از اهمیت زیادی برخوردارند. این مطالعه در فصول بهار و تابستان در رودخانه هراز در منطقه پلور صورت گرفت. یک ایستگاه (عنوان ایستگاه شاهد) در نزدیک ترین فاصله ممکن قبل از کارگاه و پس از آن ایستگاه بعدی در فاصله 75 متری (جایی که آب خروجی مزرعه با آب رودخانه مخلوط می شود) تعیین شد. برای جمع آوری نمونه های ماکروبنتوز از نمونه بردار سوربر به مساحت 1 فوت مربع (حدودآ به ابعاد 5/30 در 5/30 سانتی متر مربع) با چشمه تور 360 میکرون استفاده گردید. نمونه ها با فرمالین 4 درصد تثبیت و در آزمایشگاه توسط الک با قطر چشمه 500 میکرون مورد شستشو قرار گرفتند و نهایتا با استفاده از کلیدهای شناسایی معتبر، در سطح راسته و خانواده، شناسایی شدند. در این مطالعه 7 راسته از ماکروبنتیک ها شناسایی شدند. بیشترین تاثیر آلودگی کارگاه ها بر روی 3 راسته Ephemeropterta، Terichoptera و Plecoptera بود که به گروه حساس EPT معروف بوده و باعث کاهش جمعیت آن ها شده است. برعکس، جمعیت خانواده شیرونومیده (Chironomidae) که بی مهرگان کفزی مقاوم به آلودگی هستند، افزایش پیدا کرده بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p1815928 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!