الگوریتم انتخاب طول موثر بادپناهی به منظور بررسی وضعیت بادپناهی در سطح دریاچه سدها (مطالعه موردی: سطح دریاچه سد مخزنی دز)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
باد به عنوان پدیده ای طبیعی، نقش به سزایی در بسیاری از فرایندهای هیدرولوژیکی ایفا می کند. کمیتی تحت عنوان شاخص بادپناهی قادر به بررسی تاثیر باد در حوزه های مختلف هیدرولوژی می باشد. محاسبه شاخص بادپناهی در نقاط جغرافیایی مختلف، مستلزم تعیین طول موثر در محدوده مورد مطالعه می باشد. تعیین روش انتخاب طول موثر در مطالعات قبلی، بسته به نوع کاربرد شاخص بادپناهی، هر یک با محدودیتی مواجه است. به عنوان نمونه، در مناطق برفی که از روشی تحت عنوان همبستگی برای انتخاب طول موثر استفاده می گردد، لزوما نیاز به داشتن عمق برف در نقاط مورد مطالعه می باشد. همچنین، روشی موسوم به شیب میانگین بادپناهی، برای انتخاب طول موثر در شرایط غیر برفی با این محدودیت که، نقاط مورد مطالعه، لزوما در شرایط با بادپناهی قرار داشته باشند، مواجه است.در تحقیق حاضر، به منظور محاسبه شاخص بادپناهی در نقاط مختلف واقع بر سطوح افقی، نظیر دریاچه سد مخزنی دز، نسبت به ارائه روشی متفاوت و متناسب با نوع کاربرد شاخص بادپناهی، برای تعیین طول موثر اقدام گردیده است. برای این منظور، از روشی تحت عنوان تفاضل طول های حداکثر متوالی، اقدام به انتخاب طول موثر بادپناهی گردید. لذا نتیجه تحقیق ضمن تاکید بر ضرورت متناسب بودن روش انتخاب طول موثر با نوع کاربرد شاخص بادپناهی، شامل معرفی روشی جدید برای انتخاب طول موثر در شرایطی نظیر دریاچه سد مخزنی می باشد. طول موثر در محدوده دریاچه مورد مطالعه، برابر با 1000 متر به دست آمد.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 223
لینک کوتاه:
magiran.com/p1824939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!