طراحی و پیاده سازی سیستم خبره تغذیه در بارداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از حساس ترین و مهم ترین دوران زندگی یک زن، دوران بارداری است. برخورداری از یک برنامه غذایی مناسب با توجه به فیزیولوژیک و خصوصیات ویژه فردی در جهت تامین نیازهای تغذیه ای مادر و جنین، کنترل وزن و پیشگیری از عوارض و بیماری های مختلف این دوران، امری ضروری می باشد. پژوهش حاضر با هدف ارایه یک سیستم هوشمند تغذیه در جهت پایش وزن گیری و مشاوره تغذیه زنان باردار انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه از نوع توصیفی بود و بر روی 100 نفر از زنان باردار که به صورت تصادفی انتخاب شدند، انجام گرفت. در طراحی این سیستم، از روش طراحی سیستم های خبره بر پایه قانون و تکنیک استنتاجی زنجیره پیش رو استفاده گردید.
سیستم خبره طراحی شده در دو بخش پایش وزن گیری و پیشنهاد رژیم غذایی بر پایه وب پیاده سازی شد و مورد استفاده قرار گرفت. سپس خروجی سیستم با توصیه های واقعی ارایه شده توسط کارشناس تغذیه مقایسه گردید.

یافته ها

بر اساس یافته های به دست آمده از شاخص Kappa در نرم افزار SPSS، سیستم طراحی شده با تشخیص ارایه شده از سوی کارشناس تغذیه در بخش های پایش وزن گیری و پیشنهاد رژیم غذایی به ترتیب 89/0 (خیلی قوی) و 79/0(قوی) تطابق داشت.

نتیجه گیری

به کارگیری سیستم خبره تغذیه در بارداری، کمک موثری در جهت بهبود رژیم غذایی سالم، وزن گیری مناسب و بارداری بی خطر در زنان باردار به ویژه در مناطقی که دسترسی به متخصص تغذیه به آسانی امکان پذیر نیست، می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1826296 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!