رابطه سیستم های فعال سازی و بازداری رفتاری با اجتناب تجربی و تکانشگری جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
حساسیت سیستم های فعال سازی و بازداری رفتاری می تواند در تداوم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) در جانبازان نقش داشته باشد. با توجه به اهمیت این امر، پژوهش حاضر با هدف پیش بینی تکانشگری و اجتناب تجربی جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه براساس سیستم های فعال سازی و بازداری رفتاری انجام شد.
ابزار و
روش ها
در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 120 نفر از جانبازان تحت درمان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه در بیمارستان روان پزشکی ایثار اردبیل در سال 1396 با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس سیستم های بازداری/فعال سازی رفتاری، پرسش نامه تکانشگری (BIS-11) و پرسش نامه پذیرش و عمل (AAQ) بود. تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS 21 و توسط آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت.
یافته ها
4/65% واریانس اجتناب تجربی و 1/79% واریانس تکانشگری جانبازان مبتلا به PTSD به وسیله سیستم های بازداری و فعال سازی رفتاری تبیین شد (0.001=p). سیستم بازداری رفتاری (0.167=β) و حساسیت به پاداش (0.066=β) به طور مستقیم و معنی دار اجتناب تجربی را پیش بینی کردند (0.001p<). همچنین حساسیت به پاداش (0.366=β) به طور مستقیم و معنی دار و بازداری رفتاری (0.132-=β) به طور معکوس و معنی دار تکانشگری جانبازان مبتلا به PTSD را پیش بینی نمودند (0.001p<).
نتیجه گیری
حساسیت سیستم های بازداری و فعال سازی رفتاری باعث افزایش اجتناب تجربی و تکانشگری در جانبازان مبتلا به PTSD می شود. بنابراین با کاهش دادن فعالیت سیستم های مغزی/رفتاری می توان اجتناب تجربی، تکانشگری و نیز علایم PTSD را در جانبازان تعدیل کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1826657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!