بررسی مقایسه ای دگزامتازون و اوندانسترون با دگزامتازون و متوکلوپرامید بر روی تهوع، استفراغ و لرز بیماران تحت کله سیستکتومی لاپاروسکوپیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی یک حالت آزار دهنده می باشد به طوری که میزان شیوع تهوع استفراغ بعد از درصد بوده است. از آنجایی که داروی دگزامتازون و متوکلوپرامید داروهایی در دسترس و ارزان بوده و عوارض اندکی 10-30اعمال جراحی برای بیماران ایجاد میکند و اندانسترون نیز دارویی مناسب و باکارایی بالا جهت رفع تهوع و استفراغ در بیماران می باشد، از این رو در این مطالعه به مقایسه اثرات دو ترکیب دگزامتازون و اوندانسترون با دگزامتازون و متوکلوپرامید بر تهوع و استفراغ و نیز لرز در بیماران کله سیستکتومی لاپاروسکوپیک می پردازیم.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر به روش کارآزمایی بالینی تصادفی و دو سویه کور می باشد. پس از اخذ رضایت از بیماران جهت ورود به مطالعه، بیمار با استفاده از روش نمونه گیری آسان و روش بلوک های تصادفی به دو گروه تقسیم بندی شدند. گروه اول دریافت کننده ترکیب 88 دگزامتازون و اوندانسترون و گروه دوم نیز دریافت کننده ترکیب دگزامتازون و متوکلوپرامید بودند. فرد تزریق کننده از نوع داروی تزریقی آگاهی نداشت. همچنین روش بیهوشی و داروهای مورد استفاده برای بیهوشی برای هر دو گروه یکسان بود. پس از عمل جراحی، پرسشگر غیر مطلع از ساعت) از بیماران درباره داشتن حالت تهوع و استفراغ و لرز، سوال نموده و تمام پاسخ ها 24 و 12 ،6 ،1 ساعت (در فواصل 24داروی دریافتی، تا شده و به تحلیل داده ها پرداختیم. SPSS v20 در چک لیست مربوط به هر فرد درج شد. در نهایت تمامی یافته ها وارد برنامه آنالیز آماری بیمار در قالب دو گروه، تقسیم بندی شدند. گروه اول گروه دریافت کننده ترکیب دگزامتازون و اوندانسترون 88
یافته ها
مطالعه اطلاعات سال بود. 42/16 ،D+M سال و در گروه 41/07 ،D+O و گروه دوم دریافت کننده دگزامتازون و متوکلوپرامید بودند. میانگین سنی در گروه نتایج مطالعه حاضر نشان داد که داروی اندانسترون همراه با دگزامتازون در مقایسه با داروی متوکلوپرامید همراه با دگزامتازون سبب کاهش غیر معنی دار تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی کله سیستکتومی به روش لاپاراسکوپی گردید. همچنین هیچ یک از بیماران دو گروه لرز را نشان ندادند.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که ترکیب اندانسترون همراه با دگزامتازون نتوانست میزان بروز تهوع و استفراغ را پس از جراحی نسبت به ترکیب دگزامتازون و متوکلوپرامید به صورت معنی داری کاهش دهد. همچنین در هیچ یک از بیماران دو گروه لرز دیده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1827833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!