ارزیابی اثر عصاره الکلی آرتمیزیا اولیوریانا بر بیان ژن های icaA، icaD وebps در استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین: یک گزارش کوتاه

نوع مقاله:
خلاصه گزارش (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیان ژن های مولد بیوفیلم در سطح سلول های استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین می تواند نقش موثری را در مقاومت و بیماری زایی ایفاء کند. از آنجایی که فعالیت ضد میکروبی گیاهان گونه آرتمیزیا (درمنه) علیه ژن های مولد بیوفیلم حائز اهمیت است، لذا این مطالعه با هدف ارزیابی اثر عصاره الکلی آرتمیزیا اولیوریانا بر بیان ژن های icaA،icaD وebps در استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع مطالعات آزمایشگاهی بود. ابتدا عصاره گیاه آرتمیزیا اولیوریانا تهیه شد و سپس حداقل غلظت مهارکنندگی رشد برای عصاره گیاه به روش میکرو دایلوشن علیه سویه های S.aureus واجد ژن mecA به دست آمد، سپس در غلظت پایین تر، بیان ژن های icaA،icaD وebps موجود در استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین با روش Real-Time PCR بررسی و نتایج به دست آمده با استفاده از آنالیز واریانس با اندازه گیری های مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
عصاره الکلی آرتمیزیا اولیوریانا دارای حداقل غلظت مهارکنندگی رشد معادل 512 میکروگرم در میلی لیتر بود. پس از گذشت 4، 8 و 16 ساعت، کاهش معنی دار بیان ژن های مذکور در نمونه استاندارد تحت تیمار با گروه درمانی آرتمیزیا اولیوریانا مشاهده شد )05/0(p<.
نتیجه گیری
عصاره الکلی آرتمیزیا اولیوریانا دارای ترکیباتی برای مهار بیان ژن های مولد بیوفیلم بود و این کاهش بیان، در ژن مرجع Houskeeping DNA gyrase-B دیده نشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 176
لینک کوتاه:
magiran.com/p1829562 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!