بررسی ساختار سازه ای واکه های زبان آذری در بزرگسالان آذری زبان 18 تا 24 ساله

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
ساختار سازه ای مهمترین ویژگی آکوستیکی واکه ها است وچون واکه مرکز اصلی هجاست، بنابراین بررسی سازه ها در واکه ها دارای اهمیت زیادی می باشد. بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی ساختار سازه ای (3 سازه ی اول) در 9 واکه ی آذری در بزرگسالان آذری زبان می باشد.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی-تحلیلی بود. شرکت کنندگان در این مطالعه50 نفر (25مرد-25زن) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در فاصله ی سنی 24-18 سال بودند. فرکانس پایه ی واکه های /i/ و /a/ و فرمنت اول، دوم و سوم 9 واکه ی آذری توسط نرم افزار پرت (Praat)، ضبط و تحلیل شد. تجزیه و تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام پذیرفت. در صورت برخوردار بودن داده ها از توزیع طبیعی از آزمون tمستقل و در صورت برخوردار نبودن داده ها از توزیع طبیعی از آزمون من ویتنی (Mann-Whitney) استفاده شد.
یافته ها
فرکانس پایه ی واکه ی /a/و /i/ در زنان، به طور معناداری بالاتر از مردان است. واکه ی /æ/ و /i/در در هر دو جنس، به ترتیب، دارای بیشترین و کمترین(F1) First Formant Frequency هستند. بیشترین Second Formant Frequency (F2) در هر دو جنس /i/ و کمترین F2 در مردان /æ/ و در زنان /o/می باشد. همچنین، در هر دو جنس بیشترین (F3) third Formant Frequency واکه ی /i/ و کمترین، واکه ی/Ø/ می باشد.
نتیجه گیری
واکه ی /æ/ و /i/ در هر دو جنس به ترتیب، بازترین و بسته ترین واکه ها هستند. واکه /i/ در هر دو جنس و واکه ی /æ/ در مردان و /o/ در زنان به ترتیب پیشین ترین و پسین ترین واکه ها هستند. گردترین واکه ی آذری /Ø/ و گسترده ترین آن ها واکه ی /i/ می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
30 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p1831851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!