وجه کنایی نمایش در شعر
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
در اینکه شعر و به طور کلی ادبیات، بیانی ضمنی و غیر صریح دارد کمتر تردیدی می توان داشت. اساسا یکی از خصائصی که ادبیات را از دیگر آثار مکتوب متمایز می کند، همین ویژگی کنایی بودن آن است. اما در باب اینکه چنین ویژگی و خصلتی حاصل چه عناصر و کدام کاربردهای زبانی و بلاغی است، تامل باید کرد.مسئله اصلی این مقاله، شناسایی و بررسی چند نمونه از شگرد «نمایش» در شعر است. نمایش یا همان کنش و واکنش، که از اجزای بنیادین ادبیات دراماتیک به حساب می آید، در شعر نیز حضوری چشمگیر دارد و حاصل کارکرد این حضور، گریز از بیان مستقیم و صریح، و گرایش به ادای معنی از رهگذر کنایه است. افزون بر این، نمایش، زمینه های ابهام و اضمار را می گستراند و اسباب تفسیر و تاویل را فراهم می آورد. در این مجال پس از طرح کلیاتی پیرامون دلالت های ضمنی نمایش و وصف، کارکرد این شگرد را در پاره هایی از داستان های شاهنامه بررسی خواهیم کرد.
کلیدواژگان:
شعر فارسی ، دلالت ضمنی ، نمایش ، وصف ، شاهنامه
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835526
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!