بررسی امکان استفاده از eCG در برنامه پیش همزمانی قبل از برنامه اوسینک در گاو شیری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
برنامه های پیش همزمانی باعث بهبود میزان باروری در برنامه های تلقیح در زمان ثابت می شوند. بهترین برنامه پیش همزمانی در گاوهای شیری روشی است که بتواند علاوه بر تکیه بر اصول بیولوژیک، از لحاظ اقتصادی و کاربردی بر سایر روش ها برتری داشته باشد.
هدف
مطالعه حاضر به بررسی کارایی دو روش پیش همزمانی شامل یک تزریق eCG و یا دو تزریق پروستاگلندین (PG، روش متداول) قبل از برنامه اوسینک (eCG-Ovsynch و 2PG-Ovsynch) می پردازد.
روش کار
در این مطالعه از 110 راس گاو شیری هولشتاین سالم دارای چرخه فحلی مناسب که فاقد هر گونه مشکلی قبل، در حین و پس از زایش بودند انتخاب شدند. برنامه ریزی به ترتیبی انجام شد تا تمامی گاوها دارای اولین تلقیح در زمان ثابت در فاصله 57 روز پس از زایش باشند. برنامه اوسینک (تلقیح در زمان ثابت) شامل دو تزریق آنالوگ GnRHا(μg 100، عضلانی) در فواصل 7 روز قبل و 56 ساعت بعد از تزریق آنالوگ PG ا(μg 500، عضلانی) و سپس تلقیح دام ها در فاصله 16 ساعت پس از دومین تزریق GnRH صورت پذیرفت. گاوهای موجود در گروه 2PG-Ovsynch (تعداد= 55 راس) دو تزریق PG به فاصله 14 روز دریافت داشته و سپس برنامه اوسینک، 12 روز پس از دومین تزریق PG آغاز شد. گاوهای موجود در گروه eCG-Ovsynch (تعداد= 55 راس) یک تزریق eCG (500 واحد بین المللی، عضلانی) در فاصله 84 ساعت قبل از برنامه اوسینک دریافت داشتند. تشخیص آبستنی در فاصله 40 روز پس از تلقیح به روش آزمون راست روده ای صورت پذیرفت. ارزیابی غلظت پروژسترون در روز شروع برنامه پیش همزمانی، در روز شروع برنامه اوسینک و در روز تزریق PG برنامه اوسینک صورت گرفت.
نتایج
بترتیب نرخ آبستنی در اولین تلقیح، روزهای باز آبستنی و تعداد تلقیح به ازاء آبستنی در گروه 2PG-Ovsynch (45.45%؛ 94.0±6.30 days؛ 1.95) و eCG-Ovsynchا(40%؛ 90.1±4.58 days؛ 1.81) یکسان بود (0.05>p). در گروه eCG-Ovsynch، فراوانی دام های با غلظت بالای پروژسترون از زمان شروع برنامه اوسینک (38.2%) تا روز تزریق PG برنامه اوسینک (85.4%) به طور معنی داری افزایش یافت (0.05>p). فراوانی دام های با غلظت بالای پروژسترون در زمان تزریق PG برنامه اوسینک در گروه eCG-Ovsynch (85.4%) بالاتر از گروه 2PG-Ovsynch (69.1%) بود (0.05>p).
نتیجه گیری نهایی: یک تزریق eCG (500 واحد بین المللی) در فاصله 84 ساعت قبل از برنامه اوسینک می تواند برنامه پیش همزمانی مناسبی قبل از آغاز برنامه تلقیح در زمان ثابت فراهم سازد که نه تنها از لحاظ بیولوژیکی بلکه بدلایل کوتاه نمودن برنامه و در بر داشتن هزینه کمتر، از نظر کاربردی و اقتصادی برای گاوهای شیری مناسب تر باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
85 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p1835683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!