بررسی تغییرات هورمونی، پاسخ ایمنی و زمان بازگشت به تولید در مرغان تخمگذار تغذیه شده با جیره تولک حاوی پودر یونجه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
استفاده از روش گرسنگی می تواند سبب وارد شدن استرس شدید فیزیولوژیک و تاثیرات نامطلوب بر روی عملکرد سیستم ایمنی پرنده شده و عملکرد پس از تولک را تحت تاثیر قرار دهد.
هدف
هدف از انجام این تحقیق بررسی تغییرات غلظت هورمون های کورتیکو استرون و تیروئید و همچنین پاسخ ایمنی در خلال دوره تولک در مرغان تخمگذار تعذیه شده با جیره تولک حاوی پودر یونجه بود.
روش کار
108 قطعه مرغ تخمگذار در قالب یک طرح کاملا تصادفی با 3 تیمار و 6 تکرار انتخاب شدند. تیمارهای مورد استفاده در این آزمایش جهت اعمال تولک بری پرنده ها به مدت 12 روز شامل: 1- گروه شاهد تغذیه شده با جیره تخمگذاری (FF) 2- گروه محروم از غذا (FW)، 3- گروه تغذیه شده با جیره تولک حاوی 90 درصد پودر یونجه به همراه 10 درصد جیره تخمگذاری (A90)، بودند.
نتایج
نتایج نشان دادند که جمعیت کل سلول های سفید خون در گروه FW در مقایسه با سایر گروه ها پایین تر بود (05/0p<). نسبت هتروفیل به لنفوسیت در روزهای سوم و ششم تولک در گروه FW بیشترین افزایش را نشان داد (05/0p<). غلظت هورمون کورتیکواسترون در روز سوم تولک در گروه FW بالاتر از گروه A90 بود (05/0p<). غلظت هورمون T3 در خلال دوره تولک در مرغ های تولک رفته در مقایسه با گروه شاهد به طور معنی داری کاهش یافت (05/0p<). غلظت هورمون T4 در خلال دوره تولک در مرغ های تولک رفته در مقایسه با گروه شاهد افزایش یافت (05/0p<). زمان بازگشت به تولید و زمان رسیدن به 50 و 80 درصد تولید در گروه A90 در مقایسه با گروه FW به طور معنی داری کوتاهتر بود (05/0p<).
نتیجه گیری نهایی: پودر یونجه ضمن ایجاد عملکرد مطلوب در تولک بری سبب کاهش استرس فیزیولوژیک و عملکرد مناسبتر پاسخ ایمنی نسبت به روش گرسنگی، در جریان تولک بری گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
457 تا 465
لینک کوتاه:
magiran.com/p1843984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!