تاثیر تجویز حاد دوکوزاهگزانوئیک اسید به موشهای سوری مقاوم به داروهای ضد صرع در مدل الکتریکی 6 هرتز عنوان کوتاه: تاثیر تجویز حاد DHA به موشهای سوری مقاوم به صرع

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعه
بیماری صرع یک اختلال نورولوژیکی مزمن است که علی رغم کشف داروهای موثر، هنوز بیش از30 درصد از بیماران نسبت به داروهای ضد صرع رایج مقاوم هستند.
هدف
بررسی اثر تجویز حاد دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) در پیشگیری از بروز مقاومت به داروهای لاموتریجین و فنی توئین در مدل تشنجی 6 هرتز در موش سوری نر.
روش کار
ابتدا اثرات تجویز داخل بطن مغزی و خوراکی DHA و داروها به صورت جداگانه بررسی شد سپس در گروه های تست داروی فنی توئین یا لاموتریجین با دوز 25 میلی گرم/کیلوگرم به صورت داخل صفاقی تزریق شدند. در مورد فنی توئین بعد از یک ساعت و 45 دقیقه و در مورد لاموتریجین بعد از 45 دقیقه، DHA با دوز 1 میلی مولار داخل بطن مغز موش ها تزریق شد. در گروه های شاهد حلال داروها یا حلال DHA به موش ها تجویز گردید. 15 دقیقه بعد از تجویزداخل بطن مغزی DHA یا حلال DHA در تمام گروه ها پروتکل 6 هرتز اجرا شد و رفتارهای تشنجی ثبت گردید. در گروه های تست خوراکی ابتدا داروی فنی توئین یا لاموتریجین با دوز 25 میلی گرم/کیلوگرم به صورت داخل صفاقی تزریق شدند، در مورد فنی توئین بعد از یک ساعت و در مورد لاموتریجین هم زمان با تزریق دارو DHA با حجم 1/0 میلی لیتر به موش ها گاواژ شد و 1 ساعت بعد از دریافت DHA پروتکل 6 هرتز اعمال گردید.
نتایج
تجویز حاد DHA به تنهایی به صورت تزریق داخل بطن مغز یا خوراکی تاثیری در مهار تشنج ها نداشت. همراه شدن DHA با داروی لاموتریجین یا فنی توئین نیز نتوانست مقاومت به این داروها را مهار کند.
نتیجه گیری نهایی: تجویز حاد DHA نمی تواند موجب مهار بروز مقاومت به داروهای لاموتریجین و فنی توئین در مدل 6 هرتز گردد. همچنین مصرف تک دوز DHA هم زمان با داروهای ضد صرع نیز تاثیری در مهار بروز مقاومت دارویی در بیماران مصروع دارای مقاومت دارویی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
491 تا 498
لینک کوتاه:
magiran.com/p1844006 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!