شیوع و انواع ضایعات فضاگیر مغر در بیماران ترومایی دچار اغما

چکیده:
زمینه و اهداف
آسیب های تروماتیک مغز یکی از علل شایع مرگ و میر و ازکار افتادگی هستند. این آسیب ها را می توان به دو دسته آسیب اولیه ناشی از تاثیر مستقیم ضربه اولیه و آسیب ثانویه در اثر عوارض ضربه اولیه نظیر هیپوکسی، هیپوتانسیون، انواع ضایعات فضاگیر تروماتیک تقسیم کرد. موارد زیادی از آسیب های ثانویه قابل پیشگیری و درمان هستند، به نحوی که درمان مناسب آنها موجب بهبود چشمگیر بیمار می شود. هدف از این بررسی مشخص کردن ارتباط انواع مختلف ضایعات فضا گیر در بیماران دچار اغما با نتیجهء درمانی آنها بود.
روش بررسی
تعداد 230 بیمار دچار اغما در اثر ضربه که از ابتدای 1378 تا خرداد 1381 در بیمارستانهای "امام و شهدای تبریز" بستری شده بودند، مورد مطالعه قرارگرفتند. در عین حال، بیمارانی که ضایعات عمده ای در سایر نواحی بدن نظیر شکم و قفسه سینه یا بیماری های زمینه ای داشتند، از مطالعه حذف شدند.
یافته ها
سن متوسط بیماران 4/32 سال بود و تقریبا در تمامی بیماران انواع مختلفی از ضایعات مشخص شد. کمتر از نصف بیماران تحت عمل جراحی قرار گرفتند که خونریزی تحت عنکبوتیه بدترین پیش آگهی را داشت. نتیجه عمل جراحی در بیمارانی که سطح هوشیاری بهتر یا GCS بالاتر داشتند و فاقد میدریاز بودند، بسیار مطلوبتر از سایر بیماران بود.
نتیجه گیری
در این بیماران اقدامات تشخیصی و درمانی باید سریعا انجام شود و در صورت وجود اندیکاسیون جراحی، قبل از بدتر شدن وضعیت عصبی و پیدایش میدریاز، بیمار تحت عمل جراحی قرار گیرد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
52
لینک کوتاه:
magiran.com/p184880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!