بررسی تبعیض درک شده از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کارمندان سازمان های آموزشی شهر رفسنجان در سال 1394

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پس از امنیت دومین نیاز انسان ها سلامت است و طرح تحول نظام سلامت، برنامه ای به منظور بهبود خدمات حوزه سلامت به شمار می رود. هدف مطالعه حاضر، بررسی پیامدهای اجتماعی اجرای طرح تحول نظام سلامت در رفسنجان با تاکید بر احساس تبعیض در بین کارمندان سازمان های آموزشی این شهر بود.
روش ها
در این مطالعه مقطعی و توصیفی- تحلیلی ، 362 نفر از کارمندان سازمان های آموزشی به روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی در سال 1394 انتخاب و در پژوهش مشارکت کردند. پرسشنامه محقق ساخته با 21 سوال جهت سنجش متغیرها استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری از تحلیل واریانس یک طرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد.
نتا یج: 63 درصد کارمندان سازمان های آموزشی تبعیض در طرح تحول نظام سلامت را در سطح متوسط درک می کردند. کارمندان آموزش و پرورش با میانگین 0/59 بیشترین و کارکنان دانشگاه ولی عصر با میانگین 9/44 کمترین میزان تبعیض درک شده از اجرای برنامه تحول نظام سلامت را داشتند. در رده های شغلی، دبیران با میانگین 5/56 بیشترین و پزشکان با میانگین 1/45 کمترین تبعیض درک شده از اجرای طرح تحول نظام سلامت را داشتند. با افزایش هزینه سلامت، تبعیض درک شده افزایش و با ارتقاء پایگاه اجتماعی- اقتصادی و خدمات مراقبت، تبعیض درک شده از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در بین کارمندان کاهش یافته است.
بحث و نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان داد که اجرای طرح تحول نظام سلامت منجر به درک تبعیض با درجات مختلف در بین کارمندان سازمان های آموزشی شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1849410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!