بررسی اثر درمانی تابش پرتوی ایکس 6 مگا الکترون ولت در حضور نانوذرات بر روی رده ی سلولی HeLa

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه، استفاده از روش های ترکیبی برای افزایش بازده درمان جهت تخریب بافت سرطانی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این روش ها، استفاده از پرتوهای ایکس در حضور نانوذرات می باشد. در این پژوهش، به بررسی تاثیر تابش پرتوهای ایکس 6 مگا الکترون ولت (MV) در حضور نانوذرات طلا بر میزان مرگ سلول های HeLa پرداخته شد.
روش ها
سلول های توموری HeLa پس از کشت به چهار گروه شامل گروه شاهد، گروه نانوذرات طلا، گروه تابش پرتوی ایکس و گروه تابش در حضور نانوذرات تقسیم شدند. در گروه شاهد، هیچ گونه مداخله ای انجام نشد. در گروه نانوذرات طلا، سلول ها با غلظت های 2/0، 1 و 5 میکروگرم بر میلی لیتر در محیط کشت به مدت 24 ساعت تیمار شدند. در گروه تابش اشعه ی ایکس، سلول ها تحت تابش پرتوی ایکس با انرژی 6 مگا الکترون ولت در دزهای 5/0، 1 و 2 گری قرار گرفتند. در گروه تابش ایکس در حضور نانوذرات، ابتدا سلول ها 24 ساعت توسط نانوذرات تیمار شدند و سپس، تحت تابش پرتوی ایکس تحت همان شرایط قرار گرفتند. سپس، درصد بقای سلول ها در گروه های مختلف با استفاده از روش MTT در 24 و 48 ساعت بعد از مداخله مورد سنجش قرار گرفت.
یافته ها
درصد بقای سلول های HeLa در گروه پرتوی ایکس در حضور نانوذرات طلا در غلظت های مختلف نسبت به گروه شاهد در هر دو زمان تا 50 درصد کاهش یافت. با افزایش غلظت در یک دز مشخص، بقای سلولی می تواند تا 15 درصد جا به جا شود، اما در غلطت یکسان، مقدار دز 2 گری تفاوت معنی داری با سایر دزها داشت.
نتیجه گیری
میزان بقای سلول های HeLa هنگام تابش پرتوی ایکس در حضور نانوذرات طلا، کاهش معنی داری داشت و می توان چنین نتیجه گیری نمود که استفاده ی هم زمان از نانوذرات طلا و اشعه ی ایکس، مرگ سلولی را افزایش می دهد و نانوذرات اثرات حساس کنندگی دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
530 تا 534
لینک کوتاه:
magiran.com/p1850797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!