تعیین استفاده از بافت های غیرمجاز در همبرگرهای ساخته شده در کارخانه های استان آذربایجان شرقی با استفاده از روش های معمول بافت شناسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
استاندارد شناسایی بافت های غیرمجاز در فرآورده های گوشتی، توسط کمیسیون فنی کمیته ملی استاندارد خوراک و فراورده های کشاورزی مورخ 10/6/1380 تهیه و تدوین شده است. در این استاندارد بافت های حیوانی نظیر پستان، ریه، مثانه، غضروف، بافت های لنفاوی، رگ و پی، پوست، گوشت کله و چربی های احشایی به عنوان بافت های غیرمجاز شناخته شده و استفاده از آنها درفراورده های غذایی گوشتی ممنوع می باشد. در این تحقیق به مطالعه بافت های غیرمجاز در همبرگرهای استان آذربایجان شرقی پرداخته شد. 130 نمونه همبرگر از کارخانه های استان آذربایجان شرقی به صورت تصادفی از نواحی مختلف شهر تبریز جمع آوری و مقاطع بافتی با روش های رایج تهیه شد. نتایج نشان داد، در همبرگرهای مورد بررسی، میزان قابل توجهی بافت های غیرمجاز نظیر غضروف، استخوان، مری، پوست، عضله صاف استفاده شده است. همچنین میزان قابل توجهی بافت های همبندی از نوع متراکم منظم و نامنظم در نمونه های مورد بررسی مشاهده شد. بافت همبندی متراکم منظم معمولا مربوط به زردپی و رباط بوده و بافت همبندی متراکم نامنظم را نیز به میزان زیادی در لابلای واحدهای ترشحی غدد پستانی، مخاط و زیر مخاط اعضای لوله ای مانند مثانه، مری، واژن و سرویکس و لایه درم پوست می توان مشاهده نمود. همچنین میزان قابل توجهی نیز انواع بافت های گیاهی در همبرگرها مشاهده شد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که شرکت های تولید کننده مواد غذایی گوشتی، اقدام به افزودن این قبیل بافت ها به همبرگرها می نمایند که این مسئله لزوم نظارت و دقت بیشتر مراجع نظارتی را می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1861858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!